Natuurberichten

Pagina 822 van 1534 - 15333 Resultaten

Massa's Stinkparasolletjes

Begraafplaatsen staan bekend om het voorkomen van bijzondere paddenstoelen. Toch is er relatief weinig over de paddenstoelen van begraafplaatsen bekend. De belangrijkste oorzaak is natuurlijk de functie als begraafplaats. Iedereen..

Vos

De vos wordt in Nederland op steeds meer plekken waargenomen. Soms ook op heel onverwachtse locaties. Help mee om het verspreidingsgebied van de vos beter in beeld te krijgen en geef je waarnemingen door. De beste kans om een vos..

Lees verder 16 november 2016   7 jaar oud

Tijdens de controle van een broeihoop nabij Schardam (Noord-Holland) werden 51 uitgekomen eieren van de ringslang aangetroffen. Het definitieve bewijs dat ten minste enkele ringslangen de stap hebben gewaagd en een nieuwe..

Griend overzicht

Op 14 november was vogeleiland Griend jarig: het onbewoonde Waddeneiland is precies 100 jaar een beschermd vogelreservaat. Natuurmonumenten beheert Griend sinds 1916 en zorgt voor de nodige rust voor de vogels...

Lees verder 15 november 2016   7 jaar oud
Pestvogel op liguster

Het is nog niet veel mensen met een beetje interesse voor vogels ontgaan: er zijn weer pestvogels! Meer dan normaal, moet er dan worden toegevoegd, want pestvogels worden elk jaar wel gezien. Toch kunnen we nu al spreken van een..

Lees verder 15 november 2016   7 jaar oud
Culiseta bergrothi steekmug

Tijdens een Europese studie naar diversiteit en dynamiek van steekmuggen, werd in Nederland een nieuwe soort steekmug aangetroffen. De vondst van de Culiseta bergrothi mug brengt het totaal aantal bekende steekmuggen voor..

Cicindela hybrida. Basterdzandloopkever

In 2013 is in de duinen van Zuid-Kennemerland de Zandpoort aangelegd. Deze natuurbrug over de weg naar Zandvoort blijkt nu, een paar jaar later al interessant voor een groot aantal, soms zeldzame loopkevers. In 2017 worden nog..

citroenvlinder primair

De citroenvlinder is een bekende dagvlinder en in het vroege voorjaar zijn de forse felgele mannetjes niet te missen als ze op een van de eerste zonnige dagen kilometers patrouilleren op zoek naar vrouwtjes. Het ging niet zo best..

Biotoop zeggekorfslak

In Nationaal Park de Biesbosch en het natuurgebied Langstraat is de in Nederland zeldzame Zeggekorfslak aangetroffen. De slak is klein en weinig opvallend maar geldt als belangrijke indicator voor de kwaliteit van zeggemoerassen. ..

Lees verder 14 november 2016   7 jaar oud

Metingen op diverse plekken in de Voordelta laten zien dat het oesterrif van wilde platte oesters dat onderzoekers in februari 2016 aantroffen, hoogstwaarschijnlijk zelf larven produceert. Dit is belangrijk nieuws voor het..

Lees verder 13 november 2016   7 jaar oud