Natuurberichten

Pagina 832 van 1541 - 15405 Resultaten

Geel Schorpioenmos, Hamatocaulis vernicosus in de Meppelerdieplanden

Geel schorpioenmos, een bedreigde soort uit moerasgebieden, werd vanaf 1965 als uitgestorven beschouwd in Nederland. In 1991 werd hij echter voor het eerst weer aangetroffen in moerasgebied de Meppelerdieplanden, waar nu de..

Lees verder 4 november 2016   7 jaar oud
WGK

De telmethode Meetnet Agrarische Soorten voor het monitoren van broedvogels in het agrarische gebied blijkt ook zeer geschikt om de verspreiding van grotere zoogdieren in kaart te brengen. Een mooi voorbeeld is 'hoe de Hazen..

Lees verder 3 november 2016   7 jaar oud
Malvawants

In oktober 2016 is de Malvawants voor het eerst in Nederland aangetroffen. De soort heeft zich door de warme zomers vanuit Frankrijk naar Nederland uitgebreid. Ze leeft op lindebomen en zal waarschijnlijk in de komende jaren op..

Lees verder 3 november 2016   7 jaar oud
kleine vuurvlinder primair

De afgelopen week waren er nog steeds veel vlinders te zien. De hoge temperatuur en flink wat zon hebben gezorgd voor honderden vlindermeldingen van zestien verschillende soorten. Nu het wisselvalliger en kouder wordt, zal het..

Wolf VOOR EENMALIG GEBRUIK

De wolf die begin september in Beuningen (Overijssel) werd gesignaleerd is afkomstig uit een roedel in het oosten van Duitsland. Dit blijkt uit onderzoek van Arjen de Groot en Hugh Jansman van Wageningen Environmental Research..

Massale fructificatie van Koeienboleten

De maand oktober viel tegen wat de paddenstoelen betreft. Vooral op de hogere zandgronden van Nederland was weinig te zien. Na de plensbuien van vorige week is daar gelukkig verandering in gekomen. Het lijkt er zelfs op dat de..

Accipiter nisus. Sperwer

De herfst is voor velen het moment om weer te beginnen met het voeren van vogels. Waar de tuin in de zomermaanden soms bijna leeg lijkt, melden mezen, vinken en andere tuinvogels zich weer. Soms zelfs nog zingend in de warme..

Lees verder 1 november 2016   7 jaar oud
Koudwaterkoraal

Diepzeekoraalriffen groeien in de oceanen op grote diepte en in het donker. Zij komen voor rond de toppen van kalkheuvels die wel honderden meters hoog kunnen oprijzen vanaf de zeebodem. Die kalkheuvels maken ze zelf: ze bestaan..

Lees verder 1 november 2016   7 jaar oud
houtpantserjuffer primair

We krijgen momenteel bij De Vlinderstichting veel reacties via e-mail en de sociale media van mensen die verrast en verbaasd zijn dat ze zo laat toch nog een libel of juffer zien. Het is toch al eind oktober? Die verbazing is niet..

Lees verder 31 oktober 2016   7 jaar oud
Cygnus cygnus. Wilde zwaan

Door grootschalig verlies van natuur zijn wilde dierenpopulaties op aarde sinds 1970 gemiddeld met 58 procent geslonken. De afname is een direct gevolg van menselijke activiteiten. Daardoor ligt de oplossing binnen handbereik...

Lees verder 31 oktober 2016   7 jaar oud