Natuurberichten

Pagina 958 van 1533 - 15321 Resultaten

Gezenderde wilde kat voor de cameraval

Voor het eerst sinds eeuwen zijn in Nederland Wilde katten geboren in de vrije natuur. Dat heeft ARK Natuurontwikkeling ontdekt, terwijl het onderzoek deed naar de zeldzame soort. Met waarnemingen in Bocholt en de Voerstreek..

Lees verder 12 december 2014   9 jaar oud

In de afgelopen dertig jaar kregen veel Nederlandse bossen een ander aanzien. Door ander beheer en veroudering nam het aandeel gevarieerd oud loofbos toe ten koste van jong bos en naaldhout. Los daarvan kwam er meer bos in..

Lees verder 12 december 2014   9 jaar oud

De winter is nu echt begonnen en voor vlinders is er hier nu weinig te halen. De temperatuur is laag en er zijn nauwelijks bloeiende planten en dus geen nectar. Distelvlinders wisten dat en zijn vertrokken naar Marokko...

Lees verder 11 december 2014   9 jaar oud

Gisteren, 9 december, debatteerde de Kamer over voedselbeleid. Laat dit debat een keerpunt zijn! Doorgaan op de huidige weg betekent het einde van de biodiversiteit op het platteland. Wat we nodig hebben is een opvolger van..

Tunnelgebruik 2014

In 2009 hebben RAVON en de Provincie Gelderland bij Elspeet een nieuw type tunnel voor reptielen ontworpen, een zogenaamd herpetoduct. Het gebruik van tunnels door reptielen is nog niet vaak onderzocht, maar veelal blijken de..

Lees verder 10 december 2014   9 jaar oud

Paddenstoelkenner Eddie Lavreys heeft op afgevallen olijfboombladeren in Meerhout een nieuw soort paddenstoel ontdekt: de Marasmius corbariensis. Het is de eerste keer dat de soort wordt gezien in Vlaanderen. Op de levende..

Lees verder 10 december 2014   9 jaar oud

Tijdens een excursie naar de kustduinen ten zuiden van IJmuiden ontdekten leden van Paddenstoelenwerkgroep “De Noordkop” vele harpoenzwammen. Na determinatie bleek het te gaan om de zeer zeldzame en bedreigde Geelbruine..

Lees verder 10 december 2014   9 jaar oud

Het is nu wel echt gedaan met de warme aanloop naar de winter, dus de vogels kunnen inmiddels wel wat extra calorieën gebruiken. Elk soort heeft zo zijn eigen voorkeuren. Wil je veel verschillende soorten in de tuin, voer dan..

Lees verder 9 december 2014   9 jaar oud
Galloways in hun winterse leefgebied in het Goois Natuurreservaat

Onlangs is een groep van 11 Galloways van het Naardermeer tijdelijk verhuisd naar het Gooise Natuurreservaat. Van nature zouden grote grazers als wild levend rund ’s winters wegtrekken van de natte graslanden richting de drogere..

Lees verder 9 december 2014   9 jaar oud

Wat is er mooier dan op 5 december cadeautjes uitdelen? Dat deden zeven vrijwilligers op de Hoge Veluwe afgelopen vrijdag door nieuw leefgebied aan het gentiaanblauwtje te geven door handmatig te plaggen...

Lees verder 8 december 2014   9 jaar oud