Nature Today

Natuurberichten

Pagina 2 van 57 - 564 Resultaten

Op zaterdag 26 november organiseert Sovon Vogelonderzoek Nederland een jeugdprogramma over vogels in De Reehorst in Ede. Kinderen van 8 tot en met 14 jaar gaan op zoek naar vogelsporen in het bos en kijken mee bij het ringen van..

Lees verder 14 oktober 2016   1 jaar oud

Binnen Europa doen vogelsoorten met een voornamelijk zuidelijke broedverspreiding, zoals appelvink en putter, het beter dan soorten met een noordelijke verspreiding, zoals frater en ruigpootbuizerd. Dit blijkt uit een analyse van..

Lees verder 9 oktober 2016   1 jaar oud

De Zeeuwen kunnen sinds dit voorjaar een nieuwe broedvogel bijschrijven: de bijeneter. Voor het eerst broedde deze kleurrijke soort in de provincie. Lokale vogelaars en mensen van de Werkgroep Bijeneters Nederland wisten de vogels..

Lees verder 30 september 2016   1 jaar oud

Het Usutuvirus is recent voor het eerst vastgesteld in Nederland. Het virus is vastgesteld bij zowel gehouden laplanduilen, als bij wilde, dode en levende, merels. Dit melden verschillende onderzoeksorganisaties, waaronder het..

Lees verder 17 september 2016   1 jaar oud

Het gaat bijzonder slecht met de broedende tapuiten in Nederland. Dat is dan ook de reden voor onderzoekers om de soort intensief te volgen. Recent bekeken ze hoe het zit met de overleving van jonge Nederlandse tapuiten. Hoeveel..

Lees verder 17 september 2016   1 jaar oud

De voortekenen waren er: 2016 zou een recordjaar voor de IJsvogel worden. Geholpen door de reeks (zeer) zachte winters vanaf 2013/14 zat de soort de afgelopen jaren in de lift. Er werden steeds meer broedende IJsvogels geteld. Na..

Lees verder 3 september 2016   1 jaar oud

De komende twee maanden kunnen we waarnemingen van Visarenden verwachten. Want het is de tijd van (al dan niet geringde) visarenden op doorreis naar Afrika. ..

Lees verder 27 augustus 2016   1 jaar oud

In de afgelopen week kwam de wegtrek van ooievaars mooi op gang. Trektellers zagen groepen van soms tientallen exemplaren in een strakblauwe lucht naar het zuiden gaan. Tegenwoordig vliegt naar schatting meer dan 60% van de..

Lees verder 20 augustus 2016   1 jaar oud

Sinds een jaar of tien worden we vrijwel jaarlijks verwend met broedende Bijeneters in ons land. Het vorige jaar, 2015, betekende een record met 12 broedparen, waarvan de meeste succesvol waren. Hoe stond het ervoor in 2016?..

Lees verder 13 augustus 2016   1 jaar oud

Op 1 augustus werd op de Maasvlakte een scholekster van minstens 46 jaar oud gezien. De vogel droeg een aluminium ring met een code, die werd afgelezen door vogelaars Hans Keijser en Evert Eijkelenboom. Nooit eerder werd zo’n oude..

Lees verder 5 augustus 2016   1 jaar oud