Natuurberichten

Uitgever: NIOZ Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee

Pagina 4 van 8 - 73 Resultaten

Jon Dickson and Dorien Luttikhuis with tree reefs

Kunstmatige riffen in de Waddenzee, gemaakt van afgedankte perenbomen, zitten na ruim een jaar onder water boordevol met zeeleven. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Jon Dickson van het NIOZ. “Na vier maanden zagen we al..

Lees verder 29 augustus 2023   7 mnd oud
Foraminifera

In de afgelopen 500 miljoen jaar hebben heel verschillende eencellige organismen in de oceanen op verschillende momenten en ook onder heel verschillende omstandigheden ontdekt hoe ze een ‘schelpje’ om hun ene cel kunnen bouwen...

Lees verder 23 augustus 2023   8 mnd oud
Deep sea life underground

Er is een nieuw ecosysteem ontdekt in de diepzee, in vulkanische grotten onder hydrothermale bronnen bij een goed bestudeerde onderzeese vulkaan op 2.500 meter diepte. Met behulp van een onderwaterrobot hebben wetenschappers..

Lees verder 21 augustus 2023   8 mnd oud
Grijze zeehonden in de Waddenzee

Tijdens de Covid-19 pandemie implementeerden veel landen ‘social distancing’-maatregelen om afstand te houden die de overdracht van het virus aanzienlijk verminderden. Uit onderzoek blijkt nu dat zeehonden ook onderling afstand..

Lees verder 10 augustus 2023   8 mnd oud
Drieteenstrandloper broedend in Groenland

Drieteenstrandlopers krijgen het in hun broedgebied in Groenland steeds lastiger. Dat komt niet altijd omdat de lente daar door de klimaatverandering steeds vroeger begint – zoals vaak wordt verondersteld – maar wel omdat het..

Lees verder 2 augustus 2023   8 mnd oud

Nederland wint veel zand uit de Noordzee, voor allerlei doeleinden. Er moet echter steeds meer zand worden gewonnen, hiervoor moet in zandwinputten steeds dieper worden gegraven. Vroeger tot zo'n twee meter diep, tegenwoordig tot..

Lees verder 14 juli 2023   9 mnd oud
Eenmalig gebruik

Langs de noordkust van Java, Indonesië, stijgt de relatieve zeespiegel in een alarmerend tempo als gevolg van bodemdaling. Dit heeft enorme gevolgen voor mensen en mangrovebossen langs de kust. De afgelopen vier jaar onderzocht..

Lees verder 8 juli 2023   9 mnd oud

Planten of dieren die – per ongeluk of expres – vanuit verre streken in de natuur worden gebracht, kunnen voor grote problemen zorgen. Dergelijke exoten staan, zeker wanneer ze ook nog eens ‘invasief’ zijn en inheemse soorten..

Lees verder 21 juni 2023   10 mnd oud

Dat blijkt uit de bewegingen van gezenderde tureluurs van het WATLAS-onderzoek. Dit project brengt het gebruik en het belang van de Waddenzee in kaart voor steltlopers tijdens de voor- en najaarstrek voor broedvogels. Sinds dit..

Lees verder 14 juni 2023   10 mnd oud

De afgelopen jaren deed de visserijsector samen met wetenschappers onderzoek naar de duurzame vangst van de halfgeknotte strandschelp, een schelpdier uit de Noordzee. Ook vogelbeschermers deden mee, om samen meer kennis op te doen..

Lees verder 8 juni 2023   10 mnd oud