Natuurberichten

Uitgever: NIOZ Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee

Pagina 8 van 8 - 74 Resultaten

Een vlucht kanoeten in de Nederlandse Waddenzee

Het leek zo logisch: dieren concentreren zich op plekken waar voor hen veel voedsel te vinden is. Toch ligt het niet zo simpel, ontdekten wetenschappers van het NIOZ Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee. Nieuwe..

Lees verder 6 april 2016   8 jaar oud
Vogeltrek boven de Noordzee

Dat grote olierampen als gevolg van ongelukken veel schade aan de natuur kunnen veroorzaken weet iedereen. Uit een nieuwe Europese studie van wetenschappers uit Nederland, Zwitserland en Duitsland onder leiding van de Universiteit..

Lees verder 5 april 2016   8 jaar oud
Gedeeltelijk ingegraven nonnetje (Macoma balthica) met uitgestoken sifo's. De rechter sifo is de zuigsifo waarmee het diertje voedsel opneemt. De linker sifo fungeert als uitlaat

De diepte waarop nonnetjesschelpen zich in de wadbodem ingraven is een goede voorspeller van de conditie van het wad. De gemiddelde ingraafdiepte van deze schelpdieren zegt zelfs meer over de kwaliteit van het wad dan het totale..

Lees verder 22 maart 2016   8 jaar oud
Massale zeegrassterfte door verdroging en het uiteenvallen van de samenwerking met de Lucinidae. Het sediment in de afstervende delen is pikzwart door ophopend giftig sulfide

Zeegrasvelden die cruciaal zijn voor de biodiversiteit en kustbescherming worden op een onverwachte manier bedreigd door klimaatverandering. Tijdens droogte en hittegolven stopt zeegras met het leveren van zuurstof aan..

Lees verder 10 maart 2016   8 jaar oud