Natuurberichten

Uitgever: Naturalis Biodiversity Center

Naturalis Biodiversity Center is een internationaal opererend onderzoekscentrum. De ruim 120 onderzoekers en 200 gastonderzoekers die aan Naturalis verbonden zijn, houden zich bezig met het beschrijven, begrijpen en verklaren van biodiversiteit en geodiversiteit. Aan de basis van het onderzoek ligt de in twee eeuwen opgebouwde nationale collectie van 42 miljoen planten, dieren, fossielen en gesteenten. Op dit moment bouwt Naturalis een nieuw museum dat medio 2019 opent.

Bloemrijke oever

Populaties van wilde bestuivende insecten staan onder druk. De laatste jaren zijn tal van initiatieven ontwikkeld om bestuivende insecten te helpen behouden en bevorderen. Veel terreineigenaren en instanties hebben interesse om..

Lees verder 10 april 2021   1 maand oud
Een akkerhommel op een vlinderstruik.

Voldoet jouw tuin aan de eisen van de wilde bij? Zoemend door je tuin of op je balkon is de bij op zoek naar de drie V’s: Voedsel, Veiligheid en een Verblijf. Helaas gaat het momenteel niet goed met de wilde bij en is jouw hulp..

Lees verder 3 april 2021   1 maand oud
In het Mioceen was Nederland ook af en toe land. Tapirs struinden door de moerasbossen.

Een week geleden is voor het eerst een hoefbotje van een tapir gevonden in Nederland, op de Tweede Maasvlakte. Dit geeft Naturalis nieuwe inzichten over de verspreiding van tapirs en het klimaat van vroeger. ..

Lees verder 31 maart 2021   1 maand oud
Latex handschoen waarin baars gevangen was geraakt in Leidse grachten

Corona-afval doodt dieren over de hele wereld. De mondmaskers en handschoentjes die ons moeten beschermen, zijn juist gevaarlijk voor de dieren om ons heen. Leidse biologen willen weten hoe groot het probleem precies is. De..

Lees verder 27 maart 2021   1 maand oud
Een mannetjes balkankamsalamander lead

Natuurlijke selectie zorgt er normaal gesproken voor dat dodelijke mutaties in het DNA zoveel mogelijk verwijderd worden. Toch gaat er in de natuur af en toe wel eens wat fout. Watersalamanders van het geslacht Triturus (de kam-..

Lees verder 20 maart 2021   1 maand oud
De juffer Mesopodagrion tibetanum komt alleen voor in de bergen van zuidoost Azië en is een van de slechts twee soorten van de familie Mesopodagrionidae.

Een grootschalig, internationaal onderzoek heeft ertoe geleid dat we momenteel een beter beeld hebben van de herkomst van de zesduizend soorten libellen en juffers op aarde, en hun relatie tot elkaar. Wetenschappers van onder..