Natuurberichten

Uitgever: Naturalis Biodiversity Center

Naturalis Biodiversity Center is een internationaal opererend onderzoekscentrum. De ruim 120 onderzoekers en 200 gastonderzoekers die aan Naturalis verbonden zijn, houden zich bezig met het beschrijven, begrijpen en verklaren van biodiversiteit en geodiversiteit. Aan de basis van het onderzoek ligt de in twee eeuwen opgebouwde nationale collectie van 42 miljoen planten, dieren, fossielen en gesteenten.

Uitgestorven Kaapse leeuw

Naturalis Biodiversity Center in Leiden bestaat 200 jaar. Wat ooit begon als een persoonlijke verzameling van koning Willem I is met 42 miljoen objecten uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende collecties ter wereld. Zijne..

Lees verder 29 september 2020   3 jaar oud
Snails with wings compilation

Vleugelslakken zijn zeedieren die worden beschouwd als indicatoren voor de beoordeling van de gevolgen van oceaanverzuring. Onderzoekers van Naturalis en internationale collega’s hebben nu aangetoond dat vleugelslakken veel ouder..

Lees verder 25 september 2020   3 jaar oud
Jeroen Hoekendijk

Vorige week spoelden er in korte tijd twee dode butskoppen aan in Zeeland. Beide dieren hadden verwondingen en zijn vermoedelijk om het leven gekomen door een aanvaring. De schedels en nekwervels van de butskoppen worden nu..

Lees verder 21 september 2020   3 jaar oud
Plastics komen in de natuur terecht.

Vandaag is het World Cleanup Day, een dag waarop mensen over de hele wereld hun handen uit de mouwen steken om zwerfvuil op te ruimen. Gisteren publiceerde het toonaangevende vakblad Science een onderzoek over de toename van..