Natuurberichten

Uitgever: Naturalis Biodiversity Center

Naturalis Biodiversity Center is een internationaal opererend onderzoekscentrum. De ruim 120 onderzoekers en 200 gastonderzoekers die aan Naturalis verbonden zijn, houden zich bezig met het beschrijven, begrijpen en verklaren van biodiversiteit en geodiversiteit. Aan de basis van het onderzoek ligt de in twee eeuwen opgebouwde nationale collectie van 42 miljoen planten, dieren, fossielen en gesteenten.

Descurainia bourgaeana van Tenerife, vulkaan Teide

Planten die meer dan een eeuw geleden verzameld zijn, zijn nog steeds belangrijk voor de wetenschap. Onderzoekers van Naturalis gebruiken ze nu om een stamboom van het plantenleven te bouwen...

Lees verder 22 januari 2022   8 mnd oud
Mooi donker verkleurde walviswervel van de Neeltje Jans

Heb je iets gezien of gevonden in de natuur, maar lukt het niet om erachter te komen wat het is? De vragenservice van Naturalis kan helpen. Deze gratis publieksdienst blikt terug op de natuurvragen van het afgelopen jaar met een..

Lees verder 15 januari 2022   8 mnd oud
Meerlijnige hamerhoofdplatworm (Diversibipalium multilineatum)

In mei, oktober en december 2021 trof Lonneke Klein-Aarts wormen met een opvallende gele kleur en driehoekige kop aan onder plantenpotjes in haar volkstuin in Aagtdorp. Het bleek de meerlijnige hamerhoofdplatworm te zijn, een..

Lees verder 8 januari 2022   8 mnd oud
Het eerste verzamelde meerkoetnest in Vijfsluizen door hoogleraar Barbara Gravendeel van Naturalis Biodiversity Center en senior adviseur ecologie Vincent Nederpel van Heijmans voor onderzoek naar het effect van zwerfafval.

Bouwbedrijf Heijmans en Naturalis Biodiversity Center slaan de handen ineen om gezamenlijk onderzoek te doen naar natuurinclusieve bouwtoepassingen. De samenwerking zal zich focussen op natuurinclusieve bouwmaatregelen die de..

Lees verder 25 december 2021   9 mnd oud

Hoe meer we erover leren, des te duidelijker het wordt dat ondergrondse schimmelnetwerken enorm belangrijk zijn voor het klimaat en het leven op aarde. Het internationale wetenschapsinitiatief SPUN wil er meer over weten, en ze..

Lees verder 22 december 2021   9 mnd oud

De maanvis die afgelopen maandag aanspoelde op Ameland is inmiddels in een vriescel beland. Naturalismedewerkers hebben wat monsters genomen voor onderzoek. Het dier zal worden opgezet, en dat gaan we live delen met onze..

Lees verder 18 december 2021   9 mnd oud
A salp caught by multiple polyps of the branched coral Madracis aurentenra

Een student aan de Universiteit van Amsterdam en een onderzoeker van Naturalis Biodiversity Center en Rijksuniversiteit Groningen publiceerden onlangs een gedetailleerd rapport over harde koralen die salpen verteren. In juli 2021..

Lees verder 7 december 2021   10 mnd oud
De grote wolbij, Anthidium manicatum

De Nationale Bijentelling is uitgeroepen tot winnaar van de NWO Communication Initiative Award 2021. De jury roemt het initiatief om de innovatieve wijze waarop het een breder publiek bereikt, en noemt het project ‘een..

Lees verder 4 december 2021   10 mnd oud

Citizen scientists en professionele schelpenexperts van Naturalis werken samen een boek over fossiele strandschelpen. Met dit boek kun je erachter komen of die mooie gevonden schelp miljoenen jaren oud is, of wellicht uit een..

Lees verder 27 november 2021   10 mnd oud
De Thaise bosschorpioen, Heterometrus spinifer, is in de studie gebruikt om de vernieuwde methode op te testen.

Een internationaal team van wetenschappers onder leiding van biologen Arie van der Meijden en Freek Vonk heeft een vernieuwde, diervriendelijke manier gevonden om ​​gifgenen te bestuderen. De techniek maakt het mogelijk om de..