Natuurberichten

Pagina 1000 van 1521 - 15206 Resultaten

Hoewel het ergste van de crisis over lijkt moeten we toch nog op de penningen blijven letten en dan met name die in de tuin. Op de judaspenning kunnen we nu eitjes en rupsen vinden van oranjetipje...

(Eenmalig gebruik)  Kraanvogel

Het grensoverschrijdend natuurgebied ”Het Hageven-De Plateaux“ bij Lommel en Neerpelt is sinds de grote LIFE-werken in het kader van het Europese Natura 2000-project een almaar belangrijkere tussenstop geworden voor trekvogels. Zo..

Vrouwtje onvoorspelbare bijvlieg Eristalis similis

Normaal gesproken is de onvoorspelbare bijvlieg een zeldzame soort die nauwelijks wordt waargenomen, maar eens in de zoveel jaar duikt de soort overal op en is het één van de meest algemene soorten bijvliegen. Dit gebeurt meestal..

Lees verder 5 mei 2014   9 jaar oud

In het Natura 2000 gebied Vlijmens Ven, Moerputten en Bossche Broek bij ’s-Hertogenbosch zal 170 hectare voormalige landbouwgrond worden afgegraven om er blauwgraslanden en glanshavergraslanden te ontwikkelen. Op de afgegraven..

Lees verder 4 mei 2014   9 jaar oud
vuursalamander

Uit onderzoek van RAVON blijkt dat in Nederland illegale handel plaatsvindt in inheemse reptielen en amfibieën. Naast algemenere (tuin)soorten, blijken ook strikt beschermde en ernstig bedreigde soorten ter verkoop te worden..

Lees verder 4 mei 2014   9 jaar oud
jonge oranje eekhoorn eet brood

2014 is het jaar van de eekhoorn. Speciaal daarom volgt Vroege Vogels dit voorjaar nauwlettend de eekhoorntuin van Henni van der Zanden. De jonge eekhoorns gedragen zich steeds meer als echte, volwassen eekhoorns. Of tenminste,..

Lees verder 3 mei 2014   9 jaar oud
Sprinkhaanzanger

Ze zingen bijna hetzelfde en lijken ook een beetje op elkaar: de snor en de sprinkhaanzanger. Dit grijsbruine duo is sinds enkele weken weer in Nederland te horen. In uitgestrekte, overjarige rietvelden komt de schaarse snor voor,..

Boommarter verkeer

Het gaat niet goed met de Vlaamse zoogdieren. Voor twee derde van de soorten is het onzeker of ze hier nog kunnen overleven. Dat staat te lezen in de nieuwe Rode Lijst van zoogdieren, een rapport dat tot stand kwam onder..

Lees verder 2 mei 2014   9 jaar oud

Begint de als sierboom aangeplante Kaukasische vleugelnoot in Nederland te verwilderen? Het lijkt erop als we de situatie in Rotterdam bekijken. Sinds enkele jaren worden langs de Rijnhaven jonge bomen gevonden die zich spontaan..

Lees verder 2 mei 2014   9 jaar oud

Bosvogeltje is een zeldzame groep orchideeën met sierlijke bloemen. Wie wat fantasie heeft ziet in de bloemen een vogel die zo lijkt weg te vliegen. Bosvogeltjes komen hoofdzakelijk in Zuid-Limburg voor in zonnige bosranden en..

Lees verder 1 mei 2014   9 jaar oud