Natuurberichten

Pagina 27 van 1532 - 15316 Resultaten

Drie Zakpijpen uit onze wateren. v.l.n.r:  Doorschijnende zakpijp (Ciona intestinalis - inheems); Knotszakpijp Styela clava (exoot); Zeebes (Dendrodoa grossularia)

Rare wezens zijn het, zakpijpen. Vanwege de zakvorm met twee pijpjes bovenop genoemd naar een doedelzak. Van de twintig Nederlandse soorten op een nieuwe poster, is de helft exoot. Een opvallend groot deel dus...

Slanke sleutelbloem

De slanke sleutelbloem was één van de kandidaten bij de verkiezing van onze nationale bloem, maar hij moest het madeliefje voor laten gaan. Misschien omdat we heel veel meer sleutelbloemen bij de bloemist en in de tuin zien dan in..

roodgerande houtzwam

Zoek naar de roodgerande houtzwam en herken het liedje van de roodborst (en andere vogels)...

Lees verder 18 februari 2024   2 mnd oud

Juist door het huidige vochtige weertype en de hoge temperaturen is er van alles te vinden in uw eigen vertrouwde omgeving. Afgelopen zondag werden er een aantal interessante paddenstoelen aangetroffen op een recreatieterrein in..

Lees verder 17 februari 2024   2 mnd oud

Tropische regenbossen zoals de Amazone en het Atlantische Woud in Brazilië herbergen een schat aan biodiversiteit, maar naderen wereldwijd een kantelpunt. Nieuwe studies voorspellen een drastische achteruitgang van de bossen, die..

Saxifraga  Mol

Hitsige mollenmannen maken lange mollenritten en let op lichtgroene rupsen. ..

Lees verder 17 februari 2024   2 mnd oud
De karkó schelp (Aliger gigas) lead

Van april tot en met december 2023 werden honderd gekweekte jonge karkó-schelpen in de zee bij Curaçao uitgezet met als doel om de natuurlijke populatie van karkó’s te versterken. In het pilotproject ‘Conquer the Future’ blikt..

Lees verder 16 februari 2024   2 mnd oud

Om erachter te komen of voedselbeschikbaarheid een knelpunt is bij de afname van de wulp in Nederland, zijn in Drentse opgroeigebieden insecten gemonitord en gezenderde wulpenkuikens gevolgd. Natuurlijke graslanden bleken het..

Boerenkrokus

Boerenkrokus voelt zich thuis in het Nederlandse voorjaar en op zoek naar insecten...

Lees verder 16 februari 2024   2 mnd oud
Kleine groenbandspanner op fluitenkruid - primair

Als het gaat over de bestuiving van zowel landbouwgewassen als wilde planten, dan wordt er vaak vanuit gegaan dat bijen daar met name verantwoordelijk voor zijn. We weten dat ook wel andere insecten, zoals zweefvliegen,..

Lees verder 15 februari 2024   2 mnd oud