Natuurberichten

Pagina 27 van 903 - 9028 Resultaten

Vandaag de dag speelt het publiek steeds vaker een rol in de wetenschap. Wereldwijd schieten citizen scienceprojecten uit de grond. Ook de bijna 10.000 vrijwilligers die zich verbonden hebben aan Sovon zijn van onschatbare waarde...

Lees verder 29 maart 2019   3 mnd oud

Landbouwdieren als runderen, schapen en paarden worden op grote schaal ingezet voor begrazing in natuurgebieden. Zonder hun aanwezigheid zouden deze gebieden dichtgroeien met bos of overwoekerd raken door dominante planten. Maar..

Lees verder 29 maart 2019   3 mnd oud

Tussen 1890 en 2017 is het aantal dagvlinders met minstens 84 procent achteruitgegaan; 15 soorten zijn zelfs helemaal uit Nederland verdwenen. Dit blijkt uit een analyse van langetermijngegevens tot 127 jaar terug door het..

Lees verder 29 maart 2019   3 mnd oud

Het donker pimpernelblauwtje komt maar op één plek in Nederland voor: vlakbij de grens met Duitsland, waar de soort ook nog aanwezig is. In een project van Nederlandse en Duitse organisaties is nu een gezamenlijke strategie..

Lees verder 28 maart 2019   3 mnd oud

Ruim 5.000 keer per jaar wordt er in de Brabantse natuurgebieden van alles gedumpt. Van slachtafval, bankstellen, complete keukens, bouwafval tot asbest en synthetisch drugsafval. Het ontsiert de natuur, is gevaarlijk, slecht voor..

Lees verder 28 maart 2019   3 mnd oud

In een poging hoognodige informatie over lokale populaties van zeezoogdieren, haaien, roggen en grote baarsachtigen te verzamelen, heeft STINAPA Bonaire een online monitoringsformulier voor alle bezoekers van het Yarari..

Lees verder 27 maart 2019   3 mnd oud

Het voorjaar van 2019 had een vliegende start; de eerste bruine kikkers geven alweer prachtige 'knorrende' concerten in de tuin. Net als vorig jaar organiseren RAVON en Jaarrond Tuintelling weer de kikkerdriltelling. Kikkerdril..

Lees verder 27 maart 2019   3 mnd oud

Er is ruim drie jaar gewerkt aan de nieuwe inrichting van natuurreservaat Demmerik in Vinkeveen. Nu is het klaar: het is een paradijs voor weide- en waadvogels geworden. Boswachter Paul Suurmond van Staatsbosbeheer is enthousiast:..

Lees verder 26 maart 2019   3 mnd oud

Dood hout zorgt voor de huisvesting van een groot aantal soorten insecten. Bij dood hout denkt men vaak aan bosgebieden, maar ook in de stad staan veel bomen. En óók in de stad kan dood hout ingezet worden voor de biodiversiteit...

Lees verder 26 maart 2019   3 mnd oud

Bloemrijke bermen met inheemse planten spelen een belangrijke rol in het behoud en de bescherming van insecten. De vraag naar bermen met gebiedseigen bloemrijke plantensoorten neemt enorm toe in Nederland. Wat is hiervoor nodig en..