Natuurberichten

Uitgever: Carmabi

Caribbean Research and Management of Biodiversity (CARMABI) is a non-profit foundation on the island of Curaçao, established in 1955

Coral Reef

Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam en de CARMABI Foundation implementeerden 3D-technieken voor het onderzoeken van riffen. Zo kunnen soorten die in verborgen holtes leven beter in kaart gebracht worden. Twaalf locaties..

Lees verder 30 september 2021   3 wkn oud
Sint Maarten

De totale vegetatiebedekking van de Nederlandse kant van St. Maarten is sinds 1956 met 25 procent afgenomen. Dit blijkt uit een nieuwe vegetatiekaart van CARMABI en Wageningen University & Research. De afname kan worden..

Lees verder 3 september 2021   1 maand oud
Mark Vermeij

CARMABI op Curaçao heeft zijn jaarlijkse voorspelkalender vrijgegeven die voorspelt wanneer het paaien (afgifte van eieren en sperma in het water) van koralen in de Zuid-Caraïben plaatsvindt. Deze kalender speelt een belangrijke..

Lees verder 13 juli 2020   1 jaar oud
Endemic Sabal palm, growing in a shrubland on limestone with Metopium brownii and Haematoxylon brasiletto

In november 2019 bezochten vegetatiewetenschappers van Wageningen Environmental Research en Carmabi (Curaçao) Bonaire om de verandering in soortensamenstelling van de vegetatie te bestuderen. Verschillende plots die twintig jaar..

Lees verder 26 januari 2020   1 jaar oud
Centruroides testaceus

Onder leiding van een onderzoeker van de California Academy of Science zijn in 2004-2005 de spinachtigen op Aruba, Bonaire en Curaçao gecatalogiseerd. De onlangs gepubliceerde resultaten in de Caribbean Journal of Science tonen 25..

Lees verder 29 december 2019   1 jaar oud
Curaçao coral reefs

Bijna een derde van alle mariene soorten zijn te vinden op of rond koraalriffen. De snelle afname van koraalriffen is dan ook een grote zorg. Om koralen als geheel beter te begrijpen, hebben wetenschappers eukaryotische..

Lees verder 6 juni 2019   2 jaar oud