Natuurberichten

Uitgever: Carmabi

Caribbean Research and Management of Biodiversity (CARMABI) is a non-profit foundation on the island of Curaçao, established in 1955

Sabal antillensis Christoffelberg.

Deze week ontdekten wetenschappers van CARMABI en Wageningen University and Research een tot nu toe onbekende populatie van de Curaçaose Kabana-palm op de oosthelling van de Christoffelberg op Curaçao. Deze palm komt alleen op dit..

Lees verder 6 januari 2024   3 mnd oud
An unbleached star coral (middle) among peers that have been bleached - Oostpunt November 2023

De Caribbean Research & Management of Biodiversity Foundation (Carmabi) heeft geconstateerd dat er dit jaar weer sprake is van een ‘coral bleaching event’ op de koraalriffen van Curaçao. Dit fenomeen is ongeveer 16 weken geleden..

Lees verder 9 december 2023   4 mnd oud
CACTUS-database website presentatie

Sinds 2018 werken Wageningen University & Research en Carmabi aan het samenbrengen van historische en recente data over vegetatiesamenstelling en verspreiding van plantensoorten op de zes Nederlands Caribische eilanden. De data is..

Lees verder 21 december 2022   1 jaar oud

63 jaar geleden werd een kever beschreven die werd gevangen in een vliegtuig in Miami. Tot nu was niet duidelijk waar deze soort vandaan kwam. Een recente verzamelexcursie op Curaçao leidde tot de oplossing. ..

Lees verder 12 september 2022   1 jaar oud
Elkhorn coral (Acropora palmata)

Onderzoekers hebben individuen van de koraalsoort Acropora palmata uit Florida en Puerto Rico gekruist met individuen uit Curaçao. Dankzij een speciale techniek konden de voortplantingscellen langer bewaard blijven. Het is een..

Lees verder 26 oktober 2021   2 jaar oud
Coral Reef

Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam en de CARMABI Foundation implementeerden 3D-technieken voor het onderzoeken van riffen. Zo kunnen soorten die in verborgen holtes leven beter in kaart gebracht worden. Twaalf locaties..

Lees verder 30 september 2021   2 jaar oud
Sint Maarten

De totale vegetatiebedekking van de Nederlandse kant van St. Maarten is sinds 1956 met 25 procent afgenomen. Dit blijkt uit een nieuwe vegetatiekaart van CARMABI en Wageningen University & Research. De afname kan worden..

Lees verder 3 september 2021   2 jaar oud
Mark Vermeij

CARMABI op Curaçao heeft zijn jaarlijkse voorspelkalender vrijgegeven die voorspelt wanneer het paaien (afgifte van eieren en sperma in het water) van koralen in de Zuid-Caraïben plaatsvindt. Deze kalender speelt een belangrijke..

Lees verder 13 juli 2020   3 jaar oud
Endemic Sabal palm, growing in a shrubland on limestone with Metopium brownii and Haematoxylon brasiletto

In november 2019 bezochten vegetatiewetenschappers van Wageningen Environmental Research en Carmabi (Curaçao) Bonaire om de verandering in soortensamenstelling van de vegetatie te bestuderen. Verschillende plots die twintig jaar..

Lees verder 26 januari 2020   4 jaar oud
Centruroides testaceus

Onder leiding van een onderzoeker van de California Academy of Science zijn in 2004-2005 de spinachtigen op Aruba, Bonaire en Curaçao gecatalogiseerd. De onlangs gepubliceerde resultaten in de Caribbean Journal of Science tonen 25..

Lees verder 29 december 2019   4 jaar oud