Natuurberichten

Pagina 1136 van 1535 - 15342 Resultaten

Bovenveengrasland aan de rand van hoogveengebied het Bargerveen

De diversiteit aan planten en diersoorten in hooilandjes op hoogveen is de laatste decennia sterk afgenomen. De kennis over het ecologisch functioneren van deze bovenveengraslanden bleek ontoereikend voor het hoognodige herstel...

Lees verder 25 januari 2013   11 jaar oud

In een bevroren landschap lijkt het er misschien op dat het drinkwater ineens buiten bereik is. De nadruk ligt hierbij op lijkt, want nog steeds krijgen de dieren gemakkelijk voldoende vocht binnen. Grazers helpen zelfs andere..

Lees verder 24 januari 2013   11 jaar oud

Met enkele collega's inventariseert Bert van Opzeeland, vrijwilliger bij de Dassenwerkgroep Brabant, al jarenlang de dassen in Midden-Brabant. In 2012 kwam het geschatte aantal dieren uit op 106 verspreid over 33 burchten en even..

Japanse Duizendknoop

Het maatschappelijk debat over invasieve exoten en de bestrijding ervan kwam recent weer onder de aandacht. Reden was een studie waarin enkele wetenschappers de impact van een aantal invasieve soorten relativeerden (in het..

Lees verder 24 januari 2013   11 jaar oud
Visser Piet Ruijter (m), Martin Melchers (r) en Geert Timmermans (l) met de diamantsteur

Diamanten zijn Amsterdam niet vreemd. Zo is er de 33,74 karaats Amsterdam-diamant, het Diamantmuseum en de Diamantbuurt. Sinds 22 december kan deze lijst worden uitgebreid met de diamantsteur, een exotische vissoort die slechts..

Lees verder 24 januari 2013   11 jaar oud

Naast vele sombere berichten over planten en dieren in Nederland is er ook een positief geluid te horen. Sinds 1999 is de libellenfauna in Nederland matig vooruit gegaan. 19 soorten nemen toe, tegen 12 soorten die het minder doen...

Otter

Op de meeste plekken ligt geen schaatsijs, dat is jammer voor liefhebbers van natuurijs en toertochten. Maar er is een zinnig alternatief om toch een frisse neus te halen. Voor otters wordt het een superweekend, daarom organiseren..

Kramsvogel

Hoorde je ook tjakkende Kramsvogels in of rond je tuin de afgelopen dagen? ‘Tjakker’ of ‘tjaklijster’ zijn volksnamen voor de Kramsvogel, een lijsterachtige van Merelformaat. Ook het postuur komt goed overeen met dat van een Merel..

Paaiende rivierprikken in Nederlandse beek langs de Maas

Nog niet zo heel lang geleden (halverwege de vorige eeuw) was de rivierprik als gevolg van de slechte waterkwaliteit en de aantasting van zijn paaigebieden zeer zeldzaam geworden in de Nederlandse en Europese rivieren. De soort is..

voor eenmalig gebruik

Het vuurwerk was nauwelijks gedoofd toen het eerste bericht van het jaar binnenkwam: lepelaar gezien in De Petten op Texel. Maar op 17 januari werd de vroege vogel voor het laatst gezien. Is hij weer vertrokken naar het warme..

Lees verder 22 januari 2013   11 jaar oud