Natuurberichten

Pagina 1354 van 1568 - 15678 Resultaten

Teer guichelheil

De afgelopen jaren zijn er weer diverse opmerkelijke plantenvondsten gedaan in Limburg. De vondsten variëren van herontdekkingen en soorten die profiteren van natuurontwikkeling tot soorten die nieuw uit het buitenland komen. Het..

Lees verder 29 november 2010   13 jaar oud

Bij insectenonderzoek in een aantal natuurontwikkelingsgebieden op de Veluwe zijn veel soorten aangetroffen, waaronder Rode Lijstsoorten. Er is gekeken naar vlinders, libellen, sprinkhanen, wilde bijen en zweefvliegen...

Lees verder 29 november 2010   13 jaar oud
kat en muis thumb

In het project Zoogdieratlas.nl probeert de Zoogdiervereniging de verspreiding van alle Nederlandse wilde zoogdieren zo goed mogelijk in kaart te brengen. De onderzoekers en vrijwilligers krijgen daarbij hulp uit onverwachte hoek:..

Lees verder 28 november 2010   13 jaar oud
Springkikker

2010 is door de Verenigde Naties uitgeroepen tot het Internationaal Jaar van de Biodiversiteit. Ongeveer 40 procent van alle planten en dieren die nu op aarde leven zijn met uitsterven bedreigd. Ook in Nederland zijn de afgelopen..

Lees verder 28 november 2010   13 jaar oud
zomereik silhouet K.U. Leuven - Campus Kortrijk

Het KNMI spreekt van een vroege winter en ook de natuur bereidt zich voor op het koudste seizoen van het jaar. Zelfs de bomen die hun bladeren het langst houden, zoals de zomereik, zijn nu bijna allemaal kaal. Afgelopen jaren..

Lees verder 27 november 2010   13 jaar oud
Steelkwal H. salpinx

Het boek ”De Nederlandse Biodiversiteit” is enkele dagen geleden aan het publiek gepresenteerd, maar de Stichting Anemoon meldt dat het eigenlijk al weer verouderd is. In juni, tijdens het open Nederlands kampioenschap..

Lees verder 27 november 2010   13 jaar oud
Een kransdiertje (Symbion pandora)

Gister werd het boek ‘De Nederlandse biodiversiteit’ gepresenteerd in Museum Naturalis te Leiden, een boek dat alle Nederlandse soortgroepen beschrijft. Tijdens de samenstelling van het boek werd een geheel nieuwe groep voor ons..

Lees verder 26 november 2010   13 jaar oud
Schapenteek (volwassen vrouwtje) wacht tot er een geschikte gastheer langskomt

In bosgebied waar runderen en andere grote grazers rondlopen, lijkt de kans op het oplopen van de ziekte van Lyme via een tekenbeet lager dan in vergelijkbaar bos zonder grote grazers. Bovendien zijn met Lyme besmette teken..

Lees verder 26 november 2010   13 jaar oud
Pimpelmees aan vetbol. This file is licensed under Creative Commons Attribution 2.0 License

De weersverwachtingen liegen er niet om: er is sneeuw en vorst op komst. Winterbanden, ijzers uit het vet en strooizout: alle onderwerpen worden besproken. Maar denk ook eens aan de vogels buiten. Nu de temperaturen gaan dalen,..

bezemkruiskruid langs spoorlijn

De afgelopen weken is het hard gegaan met de herfst. Het regende blaadjes en de meeste bomen zijn inmiddels vrijwel kaal. De herfstkleuren zijn nu ook niet meer zo uitbundig, maar op beperkte schaal nog wel aanwezig evenals een..

Lees verder 25 november 2010   13 jaar oud