Natuurberichten

Pagina 1521 van 1533 - 15325 Resultaten

Adderzeenaald 2

Rond deze tijd van het jaar kun je adderzeenaaldmannetjes met hun broedsel onder de buik in de zilte wateren van onze kust tegenkomen. De adderzeenaald is een bijzondere fraaie vis die sportduikers steeds vaker in de Zeeuwse Delta..

Lees verder 10 mei 2008   15 jaar oud
Knobbelzwaan Wikipedia GNU Free Documentation license

Een vogel die bij iedereen bekend is, is de knobbelzwaan. Groot en wit met een opvallend oranje snavel. Het mannetje heeft een dikke knobbel op zijn snavel waarmee hij te onderscheiden is van het vrouwtje. ..

Lees verder 10 mei 2008   15 jaar oud
Grutto

Als ambassadeur van het Nederlandse polderlandschap wordt de grutto scherp in de gaten gehouden. Dat heeft echter niet kunnen verhinderen dat het aantal grutto’s in de afgelopen decennia enorm is afgenomen. De eerste nesten van..

Lees verder 9 mei 2008   15 jaar oud
Paardenbloem

De paardenbloem is misschien wel de meest bekende plantensoort in ons land. Ze staan in deze tijd van het jaar overal volop te bloeien. Binnenkort veranderen de gele weilanden in een pluizige witte massa. ..

Lees verder 8 mei 2008   15 jaar oud
rups bruine eikenpage met mieren

De bruine eikenpage overwintert als ei. Momenteel komen de rupsen tevoorschijn en eten van het jonge eikenblad. Ze zijn echter heel moeilijk te vinden, maar gelukkig zijn mieren opvallender!..

Lees verder 8 mei 2008   15 jaar oud
Gans Kees (foto: G. Muskens)

Na wat technische problemen de afgelopen weken, hebben we weer contact met onze ganzen. Kees ligt aan de leiding en was op 5 mei zo’n 750 kilometer ten noordoosten van Moskou. Opa en Kramer zitten nog in Wit-Rusland en Melis..

Lees verder 7 mei 2008   15 jaar oud
Wielewaal

Ook tropische verrassingen komen in Nederland voor, de wielewaal is zo'n verrassing. Vanaf nu zijn ze te bewonderen, als u geluk hebt, want het gaat niet goed met de wielewaal...

Lees verder 7 mei 2008   15 jaar oud
landkaartje voorjaar klein

Het landkaartje vliegt normaal gesproken in twee generaties per jaar het voorjaar en in de zomer. In de zomer zijn de vlinders zwart-wit, nu zijn ze fraai oranje...

Lees verder 6 mei 2008   15 jaar oud
bunzing aan het water

Zoogdier van het jaar 2008, de bunzing, is ondertussen al tientallen keren gesignaleerd. Meldingen blijven meer dan welkom. Maar hoe zijn ze te herkennen?..

Lees verder 6 mei 2008   15 jaar oud
Kranssalomonszegel
Foto Ruud van der Meijden

Door klimaatverandering krijgen steeds meer warmteminnende soorten de kans om zich in Nederland uit te breiden. In Nederland groeien echter ook soorten die vooral voorkomen in Noord-Europa en in berggebieden. Het is de vraag of..

Lees verder 5 mei 2008   15 jaar oud