Natuurberichten

Pagina 1527 van 1534 - 15333 Resultaten

Op 6 april stak gans Eric de Golf van Riga over. Hiermee is hij de eerste gezenderde gans die Estland bereikt. Gans Eric behoudt zijn koploperspositie: op 20 maart betrad hij ook al als eerste het Russisch grondgebied. ..

Lees verder 11 april 2008   16 jaar oud
scholekster

Dit jaar vragen SOVON Vogelonderzoek Nederland en Vogelbescherming Nederland speciale aandacht voor de Scholekster. Al jaren gaat het - ongemerkt - slecht met deze soort. Van de ruim 200.000 broedparen in 1990 zijn er nog maar..

Lees verder 11 april 2008   16 jaar oud
zandhagedis man

In april paren de zandhagedissen. De mannetjes zijn dan zeer opvallend aanwezig in het veld. Vergeleken met de andere hagedissen en de vrouwtjes van hun eigen soort, vallen zij erg op door de felgroene kleur op hun kop en flanken...

Lees verder 10 april 2008   16 jaar oud
koninginnenpage klein

Volgens de vliegtijdvoorspelling van De Vlinderstichting en De Natuurkalender vliegen de komende dagen de eerste koninginnenpages. Deze grote geel met zwarte vlinder kennen de meeste mensen vooral van hun vakanties in Zuidelijk..

Lees verder 10 april 2008   16 jaar oud
Jong konijntje (Foto Rollin Verlinde/Vilda)

Nog onwennig knipperend tegen het zonlicht komen de jonge konijntjes boven de grond. Na 24 dagen in een hol doorgebracht te hebben beginnen ze aan een nieuwe fase in hun leven. Voorzichtig gaan ze de omgeving van hun geboorteplek..

Lees verder 9 april 2008   16 jaar oud
Deens lepelblad lang wegkant
foto Wout van der Slikke

Wie deze dagen veel op de snelweg zit, ziet langs de wegkant een wit lint van bloemen. Het gaat om Deens lepelblad, een zogenaamde pekeladventief. Geven we op een kaartje weer waar de soort in ons land is waargenomen, dan zien we..

Lees verder 9 april 2008   16 jaar oud
Witte dovenetel, fotograaf Arnold van Vliet

Dovenetels worden vaak verward met brandnetels. Zoals de naam echter al aangeeft prikken de dovenetels niet en kun je ze gerust aanraken. Er zijn verschillende soorten dovenetels waaronder de witte, paarse en de gele. Ze zijn..

Lees verder 8 april 2008   16 jaar oud
klein geaderd witje wilg Henk Bosma

De eerste klein geaderd witjes zijn gezien. De rupsen van dit koolwitje vind je niet vaak op onze gekweekte kolen, zoals die van het groot koolwitje. De rupsen van het klein geaderd witje zijn meer gebonden aan allerlei wilde..

Lees verder 8 april 2008   16 jaar oud
beflijster

De naam is wellicht niet zo charmant, maar voor veel vogelaars is het zien van een beflijster een klein voorjaarscadeautje. Half april tot half mei zijn de beste weken voor doortrekkende beflijsters...

Lees verder 7 april 2008   16 jaar oud
Teken vangen

Door het koude en vochtige weer is het risico op tekenbeten nog relatief laag. Het aantal gemelde tekenbeten lag de afgelopen week 6 keer lager dan vorig jaar. Met het stijgen van de temperaturen zal het aantal tekenbeten gaan..

Lees verder 7 april 2008   16 jaar oud