Natuurberichten

Uitgever: Staatsbosbeheer

Staatsbosbeheer beheert het groene erfgoed van Nederland; 273.000 hectare natuur die we beschermen, die je kunt beleven en die we samen met en voor anderen duurzaam benutten. Het zit in onze natuur.

Met speciale honden de wolf op veilige afstand houden van schaapskuddes. In afgelegen Europese berggebieden werkt het; kan het ook in de drukbezochte Nederlandse natuur? Staatsbosbeheer test dat in drie projecten. De..

Lees verder 7 september 2022   1 jaar oud

De nachtzwaluw is door zijn schutkleur lastig te spotten, toch wordt de soort vaker waargenomen in Nederland. Op de Schaaks Heide in de Schadijkse Bossen in Noord-Limburg is deze zomer met spycams en audiologgers onderzoek..

Lees verder 26 augustus 2022   1 jaar oud
Ooijpolder, Nijmegen

Dit jaar is het Soortenjaar Gelderse Poort, met als doel minstens 5.000 verschillende dier- en plantensoorten te vinden in de Gelderse Poort. Veel vrijwilligers zetten zich in, met succes: vrijdag 12 augustus werd de 5.000..

Lees verder 17 augustus 2022   1 jaar oud
Twee korhoenders

De Sallandse Heuvelrug is de enige plek in Nederland waar nog korhoenders in het wild voorkomen. Om de populatie in stand te houden, worden in opdracht van de provincie Overijssel jaarlijks dieren uit Zweden gehaald. Dat kost geld..

Lees verder 10 augustus 2022   1 jaar oud
Duindoorgang

Door de zee, het zand en de duinen weer de regie te geven op de Boschplaat op Terschelling, zal de van nature rijke biodiversiteit weer toenemen. Menselijk ingrijpen heeft uiteindelijk tot een eentonige vegetatie geleid. Variëteit..

Lees verder 27 juli 2022   1 jaar oud
Uitzicht over de Millingerwaard

De dynamiek in de Millingerwaard is – na zo’n 1000 jaar - terug. Tussen 2013 en 2022 is veel werk verzet in dit natuurgebied net ten zuiden van de Waal. Door het graven van hoofdgeulen en kwelgeulen heeft het water weer vrij spel...

Lees verder 13 juli 2022   1 jaar oud
Verjongingsplek Oostereng

Het Nederlandse bos wordt steeds gemengder en gevarieerder. Voor het eerst sinds de metingen tachtig jaar geleden begonnen, zijn er bijvoorbeeld meer loofbomen dan naaldbomen waargenomen. Deze variatie in soorten is goed voor de..

Lees verder 11 juli 2022   1 jaar oud
Jonge Visarenden tijdens het ringen.

Voor de tweede keer zijn er visarenden geringd in de Biesbosch. Op 30 juni voorzagen onderzoekers drie gezonde jongen van een kleurring. Ze zaten op een nest op 65 meter hoogte in een hoogspanningsmast. Door deze zeldzame vogels..