Natuurberichten

Uitgever: SoortenNL

Pagina 19 van 20 - 195 Resultaten

rode bosmier - primair

Tijdens de Landelijke Vlinderdag op 2 maart werd de uitslag bekendgemaakt van de fotowedstrijd die was georganiseerd door SoortenNL en de projectgroep Natuur van Wikipedia. De wedstrijd heeft meer dan 1000 inzendingen opgeleverd..

Lees verder 7 maart 2019   5 jaar oud
snorzweefvlieg - primair

Wikipedia is na google de meest gebruikte website ter wereld. Wat je ook zoekt, je komt bijna altijd uit bij deze digitale encyclopedie. Dat geldt ook voor zoekopdrachten over planten en dieren. Bij die teksten staan vaak mooie en..

Lees verder 23 november 2018   5 jaar oud
kleine wintervlinder - primair

Op de invoerportalen verschijnen de eerste meldingen van forse aantallen van de kleine wintervlinder. Deze nachtvlinder plant zich nu, in de winter, voort en is te zien tot ver in december. Het is een zeer algemene vlinder die..

Lees verder 12 november 2018   5 jaar oud
bruine vuurvlinder - primair

Het totaal aantal dagvlinders dit voorjaar lag dicht bij normaal, maar ze vlogen eerder en korter door de warmte. De junidip begon al in mei en was dieper dan we gewend zijn. De algemeen voorkomende kleine vos, dagpauwoog en..

Lees verder 4 juni 2018   5 jaar oud
eikenprocessierupsen en robot

In mei en juni is er een programma in het Amstelpark in Amsterdam met kunstenaars die robotica maken in relatie tot de natuur, met name tot vogels en insecten. De kunstenaars werken aan nieuwe prototypes en laten voltooid werk..

Lees verder 17 mei 2018   5 jaar oud
De landbouw is onlosmakelijk met de natuur verbonden en kan onderdeel van de oplossing zijn

Eergisteren publiceerde de Europese Commissie ’The Future of Food and Farming’. Hiermee gaat de discussie over de herziening van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) echt van start. Een noodzakelijke herziening, omdat het..

Lees verder 1 december 2017   6 jaar oud
lichtvervuiling kassen - primair

Net als alle dichtbevolkte gebieden in de wereld wordt Nederland ’s nachts steeds meer verlicht. Het wordt steeds duidelijker dat dit effecten heeft op nachtdieren. Kunstlicht kan bijvoorbeeld de biologische klok verstoren en de..

Lees verder 20 november 2017   6 jaar oud
Aan het werk in de natuur - primair

Groene vrijwilligers: tellers, vertellers en herstellers. Mensen die zich vrijwillig inzetten voor de natuur, in de stad of in het landelijk gebied. Al meer dan honderd jaar. Deze mensen maken zich sterk voor hun omgeving en zijn..

Lees verder 20 oktober 2017   6 jaar oud
Podiceps cristatus. Fuut

De gezamenlijke natuurorganisaties (LandschappenNL, Vogelbescherming Nederland, Stichting de Noordzee, SoortenNL, IVN en IUCN NL) zijn teleurgesteld in het gisteren gepresenteerde regeerakkoord tussen VVD, CDA, D66 en..

Lees verder 11 oktober 2017   6 jaar oud
icarusblauwtje - primair

Eind september was altijd een soort afsluiting van het vlinderseizoen, daarna waren niet veel vlinders meer te zien. Niet voor niets lopen de tellingen van het Landelijk Meetnet Vlinders tot laatste week van die maand. De laatste..

Lees verder 3 oktober 2017   6 jaar oud