Natuurberichten

Uitgever: Naturalis Biodiversity Center

Naturalis Biodiversity Center is een internationaal opererend onderzoekscentrum. De ruim 120 onderzoekers en 200 gastonderzoekers die aan Naturalis verbonden zijn, houden zich bezig met het beschrijven, begrijpen en verklaren van biodiversiteit en geodiversiteit. Aan de basis van het onderzoek ligt de in twee eeuwen opgebouwde nationale collectie van 42 miljoen planten, dieren, fossielen en gesteenten.

Het holotype van een snavelinsect

Elke nieuwe soort wordt eerst beschreven en formeel gepubliceerd aan de hand van een oorspronkelijk exemplaar. Bij de afdeling Collectie van Naturalis worden deze allereerste exemplaren nu digitaal geregistreerd en opgeslagen voor..

Lees verder 3 september 2022   1 jaar oud
Krasser

Waarneming.nl verbindt mensen met natuur en houdt tegelijkertijd de vinger aan de pols wat betreft de Nederlandse biodiversiteit. Dit lukt door een combinatie van toegankelijke techniek en kennis van experts. Onlangs werd de..

Lees verder 27 augustus 2022   1 jaar oud
Toendravegetatie in Rosenbergdalen, Edgeøya, met veel mos in verschillende schakeringen groen. In de donkergroene vegetatie rechtsonder groeit veel poolwilg (Salix polaris, minuscule dwergstruiken met donkergroene blaadjes). De grasachtigen en andere kruiden zijn al overwegend in herfstkleuren van verschillende schakeringen bruin.

De opwarming van de aarde gaat in de poolgebieden razendsnel, sneller dan elders in de wereld. Edgeøya, een eiland in het oosten van Spitsbergen, is een van de snelst opwarmende gebieden op aarde. Tijdens een recente expeditie..

Lees verder 13 augustus 2022   1 jaar oud
Twee kleine hertensoorten van Kreta

Op eilanden evolueren grote zoogdieren vaak tot dwergen. Op Kreta in het Pleistoceen gebeurde iets anders. Daar ontstonden uit een enkele voorouder zowel dwergen als reuzen. De grootste soort woog bijna negen keer zoveel als de..

Lees verder 6 augustus 2022   1 jaar oud
Gewone spitssnuitdolfijn EENMALIG GEBRUIK

Afgelopen dinsdag zijn badgasten bij Zandvoort verblijd met bijzonder bezoek. Drie spitssnuitdolfijnen zwommen voor de kust. De dieren waren verdwaald en ten minste één ervan dreigde te stranden. Met behulp van omstanders is de..

Lees verder 22 juli 2022   1 jaar oud
Een mogelijke scène in Liang Bua, 70,000 jaar geleden. Een Flores reuzenmaraboe daagt een jonge komodovaraan uit voor het karkas van een kleine Stegodon. Andere reuzenmaraboes, gieren en mensachtigen kijken toe. Reconstructie door Gabriel Ugueto.

Tot 50,000 jaar geleden vloog de gigantische reuzenmaraboe over de boomtoppen van het eiland Flores op zoek naar karkassen. Met een spanwijdte van vier meter en een stahoogte van bijna twee meter moeten ze een indrukwekkende..

Lees verder 16 juli 2022   1 jaar oud
Wandelende mensen op de heide.

Nederland kent veel mooie natuurgebieden met bijzondere planten en dieren. Door verdroging, versnippering en te veel stikstof staat deze natuur onder druk. In het All4Biodiversity-platform werken betrokken partners samen om de..