Natuurberichten

Pagina 1028 van 1521 - 15209 Resultaten

De opgezette slechtvalk

Volgens de vogelgidsen is hij een centimeter te klein voor een jong mannetje slechtvalk. Zijn poten zijn blauwgrijs in plaats van geelachtig en hij heeft opvallend bruine veren. Deze slechtvalk werd vorige winter gevonden op..

Lees verder 16 januari 2014   10 jaar oud

Vrijwel dagelijks komen er meldingen binnen, ook al is het midden in de winter. Enerzijds van vlinders die door de zon en temperatuur actief zijn geworden, maar ook eitjes en rupsen worden nu gevonden...

kraai

Gedragsbiologen noemen hen 'gevederde primaten' en het volksgeloof schrijft hen mythische intellectuele capaciteiten toe: kraaiachtigen zouden de bollebozen uit de vogelklas zijn. Twee neurobiologen van de Universiteit van..

Eekhoorn
VOOR EENMALIG GEBRUIK

Eekhoorns kennen twee pieken in de voortplanting, in de winter en in het voorjaar. Al in januari breekt de eerste paartijd aan. In het kader van het Jaar van de eekhoorn, maandelijks een berichtje uit de “eekhoornkalender”. Deze..

Geastrum saccatum. Viltige aardster

In het Noord-Hollands duinreservaat zijn de zeer zeldzame Viltige aardster en Grote vlierslippige aardster gevonden. Ze zijn beide landelijk maar van enkele groeiplaatsen bekend. De laatste tijd zijn op deze plek veel..

Gewoon fluweelpootje

Zonder meer mag gezegd worden dat de belangrijkste nieuwe inzichten die we de voorbije decennia over paddenstoelen opdeden enkel tot stand gekomen zijn dankzij moleculair onderzoek. Moleculaire technieken leidden ons naar het..

Lees verder 15 januari 2014   10 jaar oud
Een grauwe kiekendief die zojuist is uitgerust met een zender herkrijgt de vrijheid

Er blijken drie trekroutes te bestaan waarlangs Noord-Europese grauwe kiekendieven naar hun overwinteringsgebieden in Afrika vliegen. Welke trekroute een individu volgt hangt af van waar deze vandaan komt. Dat blijkt uit jarenlang..

Lees verder 15 januari 2014   10 jaar oud

Vijftig natuur-, landschaps- en dierenwelzijnsorganisaties presenteren een gezamenlijke visie op natuurbescherming in Nederland. Zij pleiten voor erkenning van de intrinsieke waarde van natuur en een basisbescherming en zorgplicht..

Hong Kong Exchange Trade Lobby
Foto: WiNG, CCA-SA licentie

Micro-organismen zijn actief in complexe handelsnetwerken. Voedingstoffen uitwisselen, hulpbronnen opsparen en gunstige deals afsluiten: micro-organismen gebruiken vaak dezelfde strategieën als mensen om de markt te beheersen. Een..

Pimpelmees

Dit weekend is de Nationale Tuinvogeltelling. We blikken vooruit op dit evenement dat voor alweer de elfde maal door Vogelbescherming en Sovon Vogelonderzoek Nederland wordt georganiseerd. Wat zal het zachte weer ons brengen? En..