Natuurberichten

Pagina 126 van 984 - 9838 Resultaten

De Limburgse mergelgroeves vormen belangrijke winterverblijfplaatsen voor vleermuizen. De Koelebosch-groeve, waar jaarlijks honderden vleermuizen overwinteren, was sinds 2003 vanwege veiligheid voor mensen gesloten. Daardoor..

Lees verder 10 januari 2019   1 jaar oud

Taxonomie is de wetenschap die de naamgeving van planten en dieren onderzoekt. Er zijn allemaal standaardprocedures en methoden om tot de juiste wetenschappelijke naam te komen. Het is belangrijk dat over de hele wereld dezelfde..

Lees verder 10 januari 2019   1 jaar oud

In september 2018 lieten we al weten dat de invasieve groene leguaan inmiddels ook op St. Eustatius is aangetroffen, en dat daarbij hybridisering heeft plaatsgevonden met de ernstig bedreigde inheemse Antilliaanse leguaan. Voor..

Lees verder 9 januari 2019   1 jaar oud

Een leger van geluidenjagers, liefhebbers en professionals, bouwt samen aan de grootste openbare vogelgeluidencollectie ter wereld: Xeno-canto. Deze rijke bron voor biodiversiteitsonderzoek is nu met hulp van de Netherlands..

Lees verder 9 januari 2019   1 jaar oud

In 2018 is bij 1503 mensen in de Europese Unie Westnijlkoorts vastgesteld. Daarvan zijn er 181 overleden. Deze aantallen liggen ver boven die van de voorgaande jaren. Het uitbraakseizoen duurde ook langer dan voorheen. Het virus..

Lees verder 9 januari 2019   1 jaar oud

De merel kelderde in 2018 voor het eerst uit de top 3 van de Nationale Tuinvogeltelling. De vraag is of het Usutu-virus hierbij een rol speelt. In ieder geval is het zaak de vinger aan de pols te houden: dus tel mee op 25, 26 of..

Lees verder 8 januari 2019   1 jaar oud

Op 4 december ontving Mark Kapteijns de Brabant bokaal voor zijn belangrijke bijdrage aan het natuurbewustzijn in Brabant. Met zijn natuurfilms van uitzonderlijke kwaliteit vergroot hij het besef dat de natuur beschermd moet..

Lees verder 8 januari 2019   1 jaar oud

Als in inrichting en beheer van het stedelijk gebied gezorgd wordt voor variatie en natuurlijk, inheems groen, dan kunnen veel vlinders en andere diersoorten hier prima leefgebied vinden. Dit is des te belangrijker omdat in het..

Lees verder 7 januari 2019   1 jaar oud

In 2018 zijn verschillende bijzondere soorten gevonden op slaperdijken in de polders van Rhoon. De nieuwe vondsten tonen aan dat zelfs in intensieve landbouwgebieden nog refugia voor bijzondere natuur aanwezig kunnen zijn. Het..

Lees verder 7 januari 2019   1 jaar oud

FLORON en Tuintelling.nl vroegen plantenliefhebbers om tussen Eerste Kerstdag en 3 januari een uur te gaan wandelen of in de tuin te kijken naar bloeiende planten. Deze Eindejaars Plantenjacht werd voor het vijfde jaar..

Lees verder 6 januari 2019   1 jaar oud