Natuurberichten

Pagina 883 van 1530 - 15291 Resultaten

Vanellus vanellus. Kievit met jongen

Het leefpatroon van planten en dieren verschuift steeds vaker als gevolg van klimaatverandering. Dat valt op te maken uit de indicatoren die het CBS beheert. Vooral de groei- en bloeiperiode van planten verschuift naar een eerder..

Lees verder 11 december 2015   8 jaar oud
Bijen met stuifmeel

De varroamijt samen met het bestrijdingsmiddel imidacloprid benadelen honingbijen bij hun zoektocht naar stuifmeel. Het bestrijdingsmiddel en de bijenparasiet verminderen het vliegvermogen van honingbijen, waardoor bijenvolken..

Brede geelgerande waterroofkever

De Brede geelgerande waterroofkever is een van de grootste, zeldzaamste en best beschermde Europese waterkevers. Het is de ambassadeur van hoogveen- en heidevennen met een hoge natuurkwaliteit, en wordt in Nederland alleen nog in..

sleedoornpage primair

Hoewel de sleedoornpage een verborgen leven leidt is het niet zo moeilijk om de soort in kaart te brengen. De hele winter zijn namelijk de witte eitjes van deze zeldzame soort aanwezig en als je wat ervaring hebt zijn ze prima te..

Dennenslijmkoppen

De Dennenslijmkop is een paddenstoel die pas laat in het najaar tevoorschijn komt. Meestal komen de eerste exemplaren pas na de eerste nachtvorst tevoorschijn. Zo laat in het jaar wordt er nog maar weinig naar paddenstoelen..

Lees verder 9 december 2015   8 jaar oud
Een zeldzame verschijning in 2015, meerdere glasalen in één trek met het kruisnet

De paling gaat al tientallen jaren achteruit. Dit is goed te meten met het aanbod van glasaal (doorzichtige jonge paling), deze trekt jaarlijks vanuit de zee het binnenland in. Als we dit jaar de balans opmaken komen we op een..

Lees verder 9 december 2015   8 jaar oud
Brandganzen

Trekvogels zitten wereldwijd in de knel omdat veel leefgebieden waar ze op hun trekroutes voedsel zoeken of rusten niet of nauwelijks worden beschermd. Dit blijkt uit nieuw onderzoek dat is gepubliceerd in Science. Ook veel..

Lees verder 8 december 2015   8 jaar oud
Ree voor eenmalig gebruik

Het ree doet het goed in Nederland. De afgelopen decennia is niet alleen het aantal reeën fors gegroeid maar heeft de soort zich ook over vrijwel heel Nederland verspreid. ..

Lees verder 8 december 2015   8 jaar oud
citroenvlinder

Sinterklaas is terug naar Spanje en de winkels maken zich helemaal op voor de kersttijd. Geen vlindertijd meer zou je denken, maar toch zijn er nog dagelijks vlindermeldingen op Waarneming en Telmee en dan niet alleen de..

Lees verder 7 december 2015   8 jaar oud
Rode Geus met kalf

Ruim 10 jaar al worden verschillende Nederlandse natuurgebieden begraasd door zogenoemde Rode Geuzen. Dit runderras is een kruising tussen het Nederlandse brandrode rund, een primitief slag van het MRIJ-vee, en het Frans saler..

Lees verder 7 december 2015   8 jaar oud