Natuurberichten

Pagina 886 van 984 - 9839 Resultaten

Het voortbestaan van de eikelmuis in Nederland is in gevaar. De Zoogdiervereniging doet onderzoek naar de oorzaken hiervan. Daarvoor zijn afgelopen week drie eikelmuizen van een zender voorzien. Ze kunnen nu dag en nacht gevolgd..

Lees verder 22 juli 2009   10 jaar oud

Het is een adembenemend schouwspel; een jagende boomvalk die met hoge snelheid en een luide 'tsjak' een libel uit de lucht grijpt. De komende maand kunnen we er weer volop van genieten, want de jonge boomvalken staan op het punt..

Lees verder 22 juli 2009   10 jaar oud

Op de Renderklippen, een heidegebied tussen Epe en Heerde (Veluwe), is momenteel klein warkruid te vinden. Dit gebied bestaat uit een licht golvend terrein dat voornamelijk bedekt is met struikhei. Om de heide jong en vitaal te..

Lees verder 21 juli 2009   10 jaar oud

Vogelsoorten gaan vooruit, achteruit of stabiliseren zich. Van de meeste soorten is langzamerhand wel zo’n beetje bekend hoe het er voor staat. Maar wist u al dat het met de spreeuw eigenlijk helemaal niet goed gaat in ons land?..

Lees verder 21 juli 2009   10 jaar oud

Blauwe zeedistel is een typische kustbewoner. De naam zegt het al. We vinden deze fraaie soort op de waddeneilanden, in het deltagebied en langs de Hollandse kust. Daar groeit blauwe zeedistel - nu volop in bloei - vooral in het..

Lees verder 20 juli 2009   10 jaar oud

Mensen uit de vorige eeuw herinneren zich vaak nog dat vlinderstruiken (Buddleia soorten) vol zaten met vlinders. Het lijkt erop dat die beelden dit jaar ook weer te zien zullen zijn. Vooral de distelvlinder is veel aanwezig ,..

Lees verder 20 juli 2009   10 jaar oud

Het graspollenseizoen heeft zijn hoogtepunt gehad. Voor veel hooikoortspatiënten loopt daarmee het hooikoortsseizoen op zijn einde. Voor rond de vijf procent van de hooikoortspatiënten kan het pollen van bijvoet de komende weken..

Lees verder 19 juli 2009   10 jaar oud

Snipper-, blad- en composthopen blijven bijzondere plaatsen om paddenstoelen te zoeken. Onlangs is een champignon aangetroffen die slechts twee maal eerder in Nederland gevonden werd, de bladhoopchampignon...

Lees verder 19 juli 2009   10 jaar oud

In de afgelopen 20-30 jaar is de luchtverontreiniging in Europa sterk afgenomen, mede dankzij internationale overeenkomsten. Toch blijven er gebieden in Europa waar de huidige depositie van stikstof zo hoog is dat er negatieve..

Lees verder 18 juli 2009   10 jaar oud

Kunt u de slaap niet vatten? Lig er dan niet wakker van… Met deze ontzettende oneliner kreeg Herman Finkers in de jaren’80 en ’90 de lachers op zijn hand. Ik moest er even aan denken toen ik afgelopen nacht wakker schrok van een..

Lees verder 18 juli 2009   10 jaar oud