Natuurberichten

Pagina 906 van 935 - 9341 Resultaten

Kamervragen, drie doden, zes gevangen en een mogelijk nog vrij loslopend exemplaar. Dat is het resultaat van het loslaten van tien Japanse eekhoorns in Amersfoort. De Zoogdiervereniging VZZ maakt de balans op van een onbezonnen..

Lees verder 6 augustus 2008   11 jaar oud

Kijkend in het vogelboek, lees je dat het voedsel van de grote bonte specht bestaat uit insecten, zaden van naaldbomen en soms ook eieren en nestjongen van andere vogels. Vooral dat laatste is intrigerend. De meeste mensen..

Lees verder 5 augustus 2008   11 jaar oud

De zomer is het seizoen waarin planten volop groeien en bloeien. Begin augustus staat de struikheide in bloei en heeft de lijsterbes zijn oranje bessen al laten zien. De meeste grassen zijn dan al uitgebloeid. Voor de landbouw..

Lees verder 5 augustus 2008   11 jaar oud

De afgelopen dagen zijn er veel meldingen van paardenbijters. Deze grote libel is verspreid over het hele land gezien. Reden om acuut de paarden binnen te halen?..

Lees verder 4 augustus 2008   11 jaar oud

Steeds vaker zie je in weiden, wegbermen en plantsoenen de hoge stelen van de reuzenberenklauw. Met zijn grootte kan hij andere planten weg concurreren. Daarnaast kan aanraken van de plant pijnlijke plekken veroorzaken. Een plant..

Lees verder 4 augustus 2008   11 jaar oud

Wie kent ‘m niet? De huismus. Dacht je als kind aan een vogel, dan dacht je waarschijnlijk aan deze allemansvriend. Wie had kunnen denken dat het met de mus zo slecht zou gaan? In enkele decennia is het aantal gehalveerd, maar..

Lees verder 3 augustus 2008   11 jaar oud

In de nazomer trekken niet alleen vogels, maar ook vleermuizen. Soms worden ze zelfs overdag gezien...

Lees verder 3 augustus 2008   11 jaar oud

Na de matige voorjaarsgeneraties in april en mei zijn nu de zomergeneraties van icarusblauwtje en boomblauwtje aanwezig. Ze lijken in flinke aantallen te vliegen: icarusblauwtje in bloemrijke graslanden, duinen en bermen en..

Lees verder 2 augustus 2008   11 jaar oud

Er is een nieuwe worm voor de Nederlandse kust gesignaleerd. Het bijzonder fraaie beest heet in het Nederlands buikstreep nemertijn. De worm komt in een heel groot gebied ten noorden van de evenaar voor, maar was in Nederland nog..

Lees verder 2 augustus 2008   11 jaar oud

Het KNMI maakt gisteren bekend dat de temperatuur tegenwoordig 1,5°C hoger is dan rond 1950. De stijging is twee keer hoger dan wereldwijd. De gevolgen van deze klimaatverandering worden steeds duidelijker zichtbaar in natuur in..

Lees verder 1 augustus 2008   11 jaar oud