Natuurberichten

Pagina 909 van 1521 - 15206 Resultaten

Sus scrofa. Wild zwijn

Bij wegen waarlangs de bermen breed en open zijn gemaakt, vinden minder aanrijdingen met wild plaats. Dat zijn de eerste hoopgevende resultaten van maatregelen die Natuurmonumenten heeft genomen...

Lees verder 12 juni 2015   8 jaar oud

Uitbundig en druk gezang vanuit een meidoorntje begin juni. Is het een spotvogel, bosrietzanger of toch de veel zeldzamere orpheusspotvogel? Zelfs geoefende vogelaars staan regelmatig te twijfelen welke van deze drie soorten ze..

Lees verder 12 juni 2015   8 jaar oud
Gouden Zwaluw

Donderdag 11 juni reikt Vereniging Nederlands Cultuurlandschap (VNC) in Museum Boerhaave in Leiden drie Gouden Zwaluwen uit aan organisaties die zich verdienstelijk hebben gemaakt om natuur in de straat, wijk of stad te..

Lees verder 11 juni 2015   8 jaar oud
Voor eenmalig gebruik, dwergsterns op de Hors

Het zijn spannende tijden voor strandbroeders. Met een nest zo dicht bij zee, kan een voorjaarsstorm het einde betekenen van alle inspanningen. Er is altijd gevaar voor overstroming. Op 2 juni is het kantje boord, een..

Lees verder 11 juni 2015   8 jaar oud

Dit voorjaar is goed voor trekvlinders. Naast distelvlinder en atalanta, die in groten getale zijn binnengevlogen komen er ook al veel meldingen van kolibrievlinder binnen. Klap op de vuurpijl is wel de gestreepte pijlstaart die..

Europese Atlantische steur

Het Wereld Natuur Fonds (WNF), ARK Natuurontwikkeling en Sportvisserij Nederland hebben tientallen jonge steuren uitgezet in de Rijn, op de grens met Duitsland. De terugkeer van deze zeldzame trekvis, die ernstiger bedreigd is dan..

Lees verder 10 juni 2015   8 jaar oud

In de maand juni zijn adders overdag minder actief. Op hete zonnige dagen trekken ze er vooral aan het eind van de dag en ’s nachts op uit. Al jagend verplaatsen ze zich nu in hun zomerhabitat en dat doen ze alleen...

Giftige knolparasolzwam

Tijdens werkzaamheden in een tomatenkas in Bergen (NH) werd een aantal ongenode gasten ontdekt. Er was een aantal middelgrote paddenstoelen op een vergeten humusrijk hoekje van de kas tevoorschijn gekomen. “Gisteren was er nog..

Lees verder 10 juni 2015   8 jaar oud

In Zeeland is op 5 juni een nieuwe nachtvlindersoort voor Nederland ontdekt met een prachtige paarse kleur. In zijn val had Piet Jopse een prachtig vlindertje, dat hij niet kende uit het nachtvlinderboek. Het bleek te gaan om het..

Pleuronectes platessa. Schol

De totale hoeveelheid vis in de Waddenzee laat een dalende trend zien sinds de jaren ’80. Er zijn echter grote verschillen tussen soorten. Sommige soorten dalen snel of komen al nauwelijks meer voor. Andere soorten zijn stabiel of..

Lees verder 9 juni 2015   8 jaar oud