Nature Today

Natuurberichten

Pagina 1 van 3 - 29 Resultaten

Een van de grootste en meest iconische vissen uit de oceaan zwemt, na tientallen jaren afwezigheid, opnieuw rond in de Noordzee. Goed nieuws voor de mariene biodiversiteit: Blauwvintonijnen behoren tot de meest bedreigde vissen..

Lees verder 10 november 2017   1 maand oud

Op het Vlaams-Nederlandse akkervogelsymposium blikten experts terug op tien jaar akkervogelbeleid. In die tijd is veel bruikbare kennis vergaard, alleen is die niet altijd doorgestroomd naar de instrumenten om akkervogels te..

Lees verder 3 november 2017   1 maand oud

In 2006 werd op het Vlaams-Nederlands symposium ‘Van de stakkers van de akkers naar de helden van de velden’ de noodklok geluid. Soorten als veldleeuwerik, grauwe gors of patrijs verdwenen massaal uit het cultuurlandschap. 21..

Lees verder 22 september 2017   2 mnd oud

“We zien minder en minder vlinders”, “het gaat niet goed met de bijen”. Veel mensen merken dat insecten achteruit gaan. Maar hoeveel minder vlinders en bijen zijn er dan precies? En hoe zit het dan met die andere beestjes, zoals..

Lees verder 23 mei 2017   6 mnd oud

De voorbije winters stelde Natuurpunt tijdens Het Grote Vogelweekend een afname vast van het aantal vogels en vogelsoorten in de Vlaamse tuinen. Maar daarnaast zijn er enkele nieuwkomers om naar uit te kijken: soorten die het de..

Lees verder 31 januari 2017   10 mnd oud

Op basis van een evaluatie van 161 Vlaamse broedvogelsoorten is 38% als ‘ernstig bedreigd’, ‘bedreigd’ of ‘kwetsbaar’ op de Rode Lijst geplaatst. Minder dan de helft van de soorten wordt momenteel als niet in gevaar beschouwd...

Lees verder 27 januari 2017   10 mnd oud

Elia, beheerder van het Belgische hoogspanningnet, is gestart met het aanbrengen van vogelkrullen op de hoogspanningslijn tussen Zeebrugge en Dudzele (Brugge). De dunne draad boven de hoogspanningsgeleiders wordt zo beter..

Lees verder 20 december 2016   11 mnd oud

Een rijkelijk gevulde voederplank, de eerste vriesnachten maar toch nog geen of nauwelijks vogels in je tuin te bespeuren. Bijna dagelijks ontvangt Natuurpunt berichten van bezorgde mensen. Wat is er aan de hand?..

Lees verder 18 november 2016   1 jaar oud

Op 24 oktober werd in het Vlaams-Brabantse Wolfsdonk een nestkast met kleine koolmezenjongen aangetroffen. Dat is heel uitzonderlijk. Sindsdien kwamen er nog verschillende andere broedgevallen aan het licht. Dat is geen toeval..

Lees verder 8 november 2016   1 jaar oud

Egels hebben het moeilijk dezer dagen: door de droogte kunnen ze op de grond nauwelijks water vinden. Om de Egel te helpen roept Natuurpunt op om een schoteltje met water en voedsel in de tuin te zetten...

Lees verder 8 september 2016   1 jaar oud