Natuurberichten

Uitgever: Provincie Zuid-Holland

Pagina 3 van 7 - 68 Resultaten

In het binnenduingebied van Zuid-Holland is onlangs de eerste kolonie van de kleine dwergvleermuis voor Nederland gevonden. Het gaat om een grote kolonie met maar liefst 422 uitvliegers. Er zijn van deze soort tot op heden nog..

Lees verder 13 mei 2020   3 jaar oud
Hyacintorchis tekenen

Zes prachtige exemplaren van de Hyacintorchis zijn op 11 maart ontdekt in de duinen bij Noordwijk. Het betreft een nieuwe soort, niet eerder gezien in Nederland. Voor de experts is het een grote verrassing dat de Hyacintorchis..

Lees verder 25 april 2020   3 jaar oud
Rhoonsestort

In de polders van het Buijtenland van Rhoon ten zuiden van Rotterdam werken boeren en natuurbeheerders samen aan een bloeiende toekomst. Onderdeel van de samenwerking is het monitoren van de ontwikkelingen in de natuur. Uit..

Lees verder 8 april 2020   4 jaar oud
Nederland Zoemt

Hoe ga je als natuurorganisatie te werk tijdens de coronacrisis? Sjoerd Luiten, projectleider bij IVN Natuureducatie in Zuid-Holland, vertelt hoe zijn organisatie de natuur dichter naar de mensen brengt: “Nu onze leefomgeving..

Lees verder 2 april 2020   4 jaar oud
Rietzanger in recreatiegebied Hooge Nesse Veerplaat lead

De provincie Zuid-Holland investeert 600.000 euro ten behoeve van de leefgebieden van kwetsbare planten en dieren. Natuurorganisaties, verenigingen en vrijwilligersorganisaties in Zuid-Holland gaven massaal gehoor aan de tweede..

Lees verder 20 maart 2020   4 jaar oud
Kinderen zaaien Idylle in Rijswijk

De idylles van de Vlinderstichting zijn een landelijk succes: plekken waar bewoners samen bloemrijke graslanden inzaaien voor vlinders, bijen en mensen. Nu heeft ook Zuid-Holland de aanleg van idylles omarmd. Bezoekers en bewoners..

Lees verder 19 februari 2020   4 jaar oud
Nieuw aangelegde natuur Zuiderdiepgorzen aan de noordrand, Goeree-Overflakkee

De gemeente Goeree-Overflakkee slaagde erin om partijen met uiteenlopende ambities op het gebied van natuur, landbouw, wonen, recreatie en windenergie samen te brengen. Wethouder Daan Markwat vertelt hoe alle partijen de soms..

Lees verder 8 februari 2020   4 jaar oud

Melkveehouder Ad van Rees stimuleert de variatie aan kruiden op zijn weiland: zo maakt hij de sloten schoon en gebruikt hij aan de randen geen kunstmest. Dat is niet alleen goed voor de biodiversiteit, het kruidenrijk product van..

Lees verder 22 januari 2020   4 jaar oud
Boommarter

De boommarter en de steenmarter komen de laatste jaren steeds meer voor in Zuid-Holland, zoals op meer plaatsen in Nederland het geval is. Zijn het nu nieuwkomers of oude bekenden in deze provincie? Hoe vindt deze opmars plaats,..

Lees verder 26 december 2019   4 jaar oud
Tuintjes in de Schilderswijk in Den Haag

Biodiversiteit in de Haagse Schilderswijk? Dat klinkt als een tegenstelling. En toch leeft ook hier veel moois: in de afgelopen vier jaar vond bewoner Vic van Pieterson maar liefst 280 soorten vaatplanten in de wijk, zoals..

Lees verder 11 december 2019   4 jaar oud