Natuurberichten

Uitgever: Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW)

Deel deze pagina

Pagina 1 van 12 - 115 Resultaten

De eerste officiële bodemdierenwaarneming op het eilandje in de Haagse Hofvijver leverde maar liefst het rapportcijfer 9,1 op. Er leeft van alles: van blinde kronkels tot roodstippen. Kamerlid en bioloog Frank Wassenberg beleefde..

Lees verder 10 oktober 2020   2 wkn oud

Barbara Baarsma, directievoorzitter Rabobank Amsterdam en hoogleraar Economie aan de Universiteit van Amsterdam, zal de komende tijd de rol vervullen van 'bodemgezant'. In deze rol, die deel uitmaakt van het programma Onder het..

Lees verder 8 oktober 2020   2 wkn oud

Van 25 september tot en met 7 oktober is het tijd voor een 'grote' editie van de landelijke bodemdierendagen. Iedereen kan meehelpen om samen te ontdekken hoe het met dat belangrijke maar onderbelichte bodemleven gaat. Je hoeft..

Lees verder 24 september 2020   1 maand oud

Na bijna twintig jaar voorbereidingen gaat het internationale ruimtestation ISS binnenkort dieren volgen met behulp van een speciale antenne. Het Vogeltrekstation van het NIOO gaat de nieuwe technologie deze herfst al gebruiken om..

Lees verder 6 september 2020   1 maand oud

Waterplanten en algen: we komen ze in overvloed tegen in ons waterrijke Nederland. Die overvloed zorgt nog wel eens voor problemen. In woekerende waterplanten kunnen boten vastlopen, en blauwalgen zorgen geregeld dat we niet..

Lees verder 10 augustus 2020   2 mnd oud

Deze zomerweken reist onderzoeker Sven Teurlincx van het NIOO het hele land door voor ‘watermonsters’. Die neemt hij mee naar het lab. Hoe staan onze grachten, sloten en plassen ervoor? En wie zijn die paar duizend andere mensen..

Lees verder 9 augustus 2020   2 mnd oud

De tot nu toe gebruikte grenswaarden voor aanvaardbare vogelsterfte veroorzaakt door windturbines blijken grotere langetermijneffecten op vogelpopulaties te kunnen hebben dan gedacht. De in Nederland gebruikte norm van 1 procent..

Lees verder 22 juli 2020   3 mnd oud

Wat werkt echt om dier- en plantensoorten te helpen en zo de natuurlijke diversiteit te vergroten in ons landelijk gebied? Dat gaan onderzoekers, bedrijven en maatschappelijke organisaties nu samen uitzoeken in drie ‘living labs’,..

Lees verder 20 juli 2020   3 mnd oud

Om de kennis over de Nederlandse biodiversiteit te vergroten is een nationale aanpak van het wetenschappelijk onderzoek nodig. Om dat mogelijk te maken starten Naturalis, NIOO-KNAW, NIOZ-NWO en Westerdijk Fungal Biodiversity..

Lees verder 11 juli 2020   3 mnd oud

Afgelopen weekend is een nieuw landelijk onderzoek naar de verspreiding van steekmuggen en door muggen overdraagbare virussen van start gegaan. Mensen die last hebben van steekmuggen kunnen de komende maanden meedoen aan het..

Lees verder 10 juli 2020   3 mnd oud