Natuurberichten

Uitgever: Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW)

Deel deze pagina

Pagina 1 van 8 - 80 Resultaten

Hoera, in de koolmeesnestkasten van 'Beleef de Lente' liggen de eerste eieren! Voordat het zover was, hebben de stelletjes eerst volop geklust aan hun nieuwe optrekje..., en gekibbeld over het huishouden. Want vergis je niet: ook..

Lees verder 10 april 2019   1 week oud

Het gaat slecht met de scholekster in Nederland: het broedsucces aan de kust en in weilanden is zo laag dat de populatie sterk afneemt. Wel broeden scholeksters steeds vaker in de stad. Maar daar zijn nieuwe bedreigingen, en over..

Lees verder 2 april 2019   2 wkn oud

De 'Handreiking Natuurdaken' laat zien hoe je met je dak verschil kunt maken voor de natuur. Een dak met kruiden, grassen en andere planten brengt de levende natuur terug in onze verstedelijkte omgeving. De partners van de Green..

Lees verder 29 maart 2019   3 wkn oud

Bladetende rupsen blijken hun darmflora sterk te verrijken door het eten van grond. Je ziet zo zelfs effecten van planten die eerder in die grond groeiden als ‘erfenis’ terug in de bacteriën en schimmels in rupsen. Dat schrijven..

Lees verder 20 maart 2019   4 wkn oud

In Nederland heeft een eeuw vogels ringen ruim 15 miljoen ringgegevens opgeleverd. We weten steeds meer over vogels: waar komen ze vandaan? Waar overwinteren ze? Welke route nemen ze tijdens hun jaarlijkse trek? Via..

Lees verder 10 maart 2019   1 maand oud

Hebben ook de koolmezen het voorjaar in hun kop? Het jaarlijkse Beleef de Lente-webcamproject is nog maar net van start, en nu al heeft de koolmeesnestkast een bewoner. Te vroeg om een nest te bouwen of te broeden, dus hoe zit..

Lees verder 25 februari 2019   1 maand oud

Het wetenschappelijke artikel van NIOO-onderzoeker Jeff Harvey over het lot van de ijsbeer en hoe internetblogs daarover schrijven, is sinds het eind 2017 uitkwam breed gelezen. Ook is het door veel media opgepikt - inclusief..

Lees verder 30 januari 2019   2 mnd oud

De lange, droge zomer van 2018 was de warmste in ons land in ruim drie eeuwen. Maar hoe lang gaat dat record standhouden? NIOO-onderzoekers Dedmer van de Waal, Annelein Meisner en Wietse de Boer bereiden zich alvast voor op nieuwe..

Lees verder 4 januari 2019   3 mnd oud

Planten en de bodem: die horen bij elkaar zoals een kerstboom en ballen. Vind je het rijkste bodemleven dan ook waar de rijkdom aan planten het grootst is? Niet altijd zegt NIOO-onderzoeker Sigrid Dassen. Het onderzoek waarop ze..

Lees verder 26 december 2018   3 mnd oud

Een brede maatschappelijke beweging heeft in Den Haag haar aanpak voor natuurherstel in Nederland gepresenteerd. De deelnemers zijn kennisinstituten, landbouwvertegenwoordigers, bedrijven, natuur- en milieuorganisaties en een..

Lees verder 19 december 2018   4 mnd oud