Natuurberichten

Uitgever: Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW)

Deel deze pagina

Pagina 1 van 11 - 109 Resultaten

De tot nu toe gebruikte grenswaarden voor aanvaardbare vogelsterfte veroorzaakt door windturbines blijken grotere langetermijneffecten op vogelpopulaties te kunnen hebben dan gedacht. De in Nederland gebruikte norm van 1 procent..

Lees verder 22 juli 2020   2 wkn oud

Wat werkt echt om dier- en plantensoorten te helpen en zo de natuurlijke diversiteit te vergroten in ons landelijk gebied? Dat gaan onderzoekers, bedrijven en maatschappelijke organisaties nu samen uitzoeken in drie ‘living labs’,..

Lees verder 20 juli 2020   2 wkn oud

Om de kennis over de Nederlandse biodiversiteit te vergroten is een nationale aanpak van het wetenschappelijk onderzoek nodig. Om dat mogelijk te maken starten Naturalis, NIOO-KNAW, NIOZ-NWO en Westerdijk Fungal Biodiversity..

Lees verder 11 juli 2020   3 wkn oud

Afgelopen weekend is een nieuw landelijk onderzoek naar de verspreiding van steekmuggen en door muggen overdraagbare virussen van start gegaan. Mensen die last hebben van steekmuggen kunnen de komende maanden meedoen aan het..

Lees verder 10 juli 2020   4 wkn oud

Eikenprocessierups, buxusmot en mug: er zijn genoeg plagen die ons de kriebels bezorgen. Maar veel meer insectensoorten zijn juist onmisbaar en verdienen aandacht omdat het slecht met ze gaat. Het nieuwe lectoraat ‘Ecologisch..

Lees verder 28 juni 2020   1 maand oud

Nachtelijke verlichting heeft invloed op onze natuur, maar het was onduidelijk hoe groot die invloed is. Nu is er voor het eerst bewijs uit een uniek experiment. Verlichting in bosranden leidt op langere termijn tot de afname van..

Lees verder 22 juni 2020   1 maand oud

Bijna dertien kilometer per jaar. Zoveel is de afgelopen vijftig jaar het overwinteringsgebied van trekvogel de kleine zwaan naar het oosten verschoven. Dit betekent dat de soort andere bescherming nodig heeft dan gedacht, blijkt..

Lees verder 10 juni 2020   1 maand oud

Het gaat niet zo goed met de kwaliteit van veel wateren in Nederland , en er is maar weinig bekend over de kwaliteit in kleine wateren binnen en buiten de bebouwde kom. Help mee om de waterkwaliteit bij jou in de buurt in beeld te..

Lees verder 22 april 2020   3 mnd oud

In deze bijzondere tijd (her)ontdekken veel Nederlanders de natuur. Gelukkig biedt de natuur ook in en rond het huis inspiratie, want daar zijn de meesten van ons de komende tijd nog te vinden. Het NIOO helpt graag een handje en..

Lees verder 19 april 2020   3 mnd oud

Het voorjaar is begonnen. Ook dit jaar staan de webcams van Beleef de Lente weer aan voor het nieuwe vogelbroedseizoen, coronavirus of geen coronavirus. En ook dit jaar volgt het NIOO met speciale belangstelling de nestkast van de..

Lees verder 22 maart 2020   4 mnd oud