Natuurberichten

Uitgever: Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW)

Deel deze pagina

Pagina 1 van 10 - 99 Resultaten

De bodem zit vol protisten: eencellige organismen die geen dieren, planten, bacteriën of schimmels zijn. Voor het eerst hebben wetenschappers, onder wie Stefan Geisen van het NIOO, in kaart gebracht wat voor protisten je waar kunt..

Lees verder 22 februari 2020   6 dgn oud

Het is een raar idee, maar hoe succesvol we ons als stel voortplanten, hangt af van wie er verder bij is. Want een hele verzameling aan micro-organismen omringt ons, ook daarbij. Met een uitgebreid overzicht van aanwijzingen laat..

Lees verder 15 januari 2020   1 maand oud

Het is geen geheim meer dat vele insecten problemen hebben. Maar daar valt iets aan te doen, volgens ruim 70 wetenschappers uit 21 landen. Zij presenteren deze week hun ‘road map’ voor insectenbehoud en -herstel. Deze bevat veel..

Lees verder 8 januari 2020   1 maand oud

Ondanks het natte najaar gaan de regenwormen net niet aan kop in de Bodemdieren Top 3 van Nederlandse Tuinen. De pissebedden hebben het alweer voor elkaar: zij zijn in de meeste tuinen (maar liefst 91%) gescoord. Bijna 1000..

Lees verder 12 december 2019   2 mnd oud

Speciaal voor de deelnemers van de COP25-klimaattop in Madrid hebben onderzoekers een overzicht gemaakt van de impact van klimaatverandering op ecosystemen. Een aantal belangrijke maar minder vaak belichte punten komt aan bod,..

Lees verder 11 december 2019   2 mnd oud

Natuurbeheerders die het toepassen, hadden al zo’n vermoeden. Het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW) heeft het nu voor het eerst op landelijke schaal onderzocht: bodemtransplantatie is een prima methode om..

Lees verder 4 december 2019   2 mnd oud

Nederland is een baggerland. Een deel van de grote hoeveelheden bagger gaat diepe plassen zoals zandwinputten in. Daar past veel in, en een ondiepere plas zou waardevoller zijn voor de natuur: dat lijkt win-win. Maar wat zijn de..

Lees verder 27 november 2019   3 mnd oud

Bestrijding van buxusmotrupsen leidt waarschijnlijk niet tot meer koolmezensterfte in de stad. Dat laat een studie van CLM Onderzoek en Advies met het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW) zien. Wel zijn er 26..

Lees verder 17 november 2019   3 mnd oud

Micro-organismen die in plantenwortels leven, werken nauw samen met planten om hun groei en stressbestendigheid te vergroten. Een internationaal team geleid door het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW) en Wageningen UR..

Lees verder 1 november 2019   3 mnd oud

Maar eens in de drie jaar kan het: rondkijken op het hele onderzoeksterrein van het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW). Op zaterdag 5 oktober zijn er zo’n veertig activiteiten en kan je bijna alle onderzoekers het hemd..

Lees verder 4 oktober 2019   4 mnd oud