Natuurberichten

Uitgever: Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW)

Deel deze pagina

Pagina 1 van 7 - 70 Resultaten

De biodiversiteit staat overal onder druk, maar hoeveel weten we eigenlijk over de wereldwijde stand van zaken in de voor ons zo belangrijke bodem? Te weinig, concludeerden afgevaardigden van 190 landen op de VN biodiversiteitstop..

Lees verder 4 december 2018   1 week oud

Een platonische verhouding? Nee, een elementaire! Al het leven op aarde is opgebouwd uit dezelfde set van onmisbare elementen. Zo is koolstof (aangegeven met een hoofdletter C), belangrijk voor onze energievoorziening in de vorm..

Lees verder 24 november 2018   3 wkn oud

In ruim 200 tuinen en parken vonden 856 waarnemers deze maand zo’n 7500 ‘bodemschatjes’. De resultaten van de 4e Bodemdierendagen laten interessante dingen zien. De pissebedden grijpen weer de macht, terwijl de naaktslakken juist..

Lees verder 31 oktober 2018   1 maand oud

Steeds meer diersoorten sterven uit of verdwijnen uit hun oorspronkelijke leefgebied. Daarmee verdwijnt ook de cruciale bijdrage van deze dieren aan het ecosysteem. Een mogelijke remedie biedt 'rewilding': het bewust terugbrengen..

Lees verder 23 oktober 2018   1 maand oud

Na de huisdieren is het nu tijd voor onze tuindieren! Bij de Bodemdierendagen kijken mensen verspreid over heel Nederland wat er leeft in en op de bodem van hun tuin. De waarnemingen van dit jaar laten veranderingen zien waar de..

Lees verder 6 oktober 2018   2 mnd oud

De 4e editie van de Bodemdierendagen gaat bijna van start. Van 27 september tot en met 4 oktober kan iedereen als citizen scientist in eigen tuin speuren naar pissebedden, regenwormen en miljoenpoten. Of op het balkon, groene dak..

Lees verder 19 september 2018   2 mnd oud

Blauwalgen, wie kent ze niet? Elke zomer komen ze weer tevoorschijn in vijvers, plassen en meren, en zorgen ze voor waarschuwingen of zelfs een zwemverbod. Door het extreme weer leek de overlast dit jaar nog groter dan anders...

Lees verder 15 september 2018   3 mnd oud

Zaterdag 8 september wordt het eerste eiland van de Marker Wadden door Natuurmonumenten feestelijk geopend voor het publiek. Vanaf dat moment kan iedereen met eigen ogen gaan zien hoe rijk de natuur nu al geworden is in dit..

Lees verder 7 september 2018   3 mnd oud

De meeste planten die binnen een continent opschuiven naar een nieuw leefgebied, door bijvoorbeeld klimaatverandering, zullen de oorspronkelijke soorten niet gaan overwoekeren. Maar soorten met voor dat gebied nieuwe..

Lees verder 4 september 2018   3 mnd oud

In pimpel- en koolmezen, verzameld in stedelijke gebieden waar buxusmotten worden bestreden, zijn maar liefst 14 verschillende pesticiden aangetroffen. Dat is de uitkomst van verkennend onderzoek door CLM Onderzoek en Advies,..

Lees verder 2 september 2018   3 mnd oud