Natuurberichten

Pagina 1384 van 1534 - 15333 Resultaten

pestvogel; vierkant

Iedere winter zitten de vogelaars met smart te wachten op een beetje kleur in deze grauwe tijd van het jaar. Pestvogels zorgen voor dit beetje kleur, en hoe. ..

Lees verder 20 februari 2010   14 jaar oud
huisspitsmuis kop

De huisspitsmuis rukt de laatste jaren flink op. Nog nooit zijn zoveel exemplaren gevangen als in het afgelopen jaar. Maar mogelijk kan de huidige koude winter de opmars van deze soort remmen. Als gevolg van de koude en het..

Lees verder 20 februari 2010   14 jaar oud
Lepelaar

Vogels trekken in elke maand van het jaar. Er zijn wel piekmomenten: in het voor- en het najaar zijn er meer soorten op trek dan in de winter en de zomer. Sommige vogels blijven hier de hele winter (wintergasten), anderen zien..

Lees verder 19 februari 2010   14 jaar oud
Eikenprocessierups uit ei gesneden dmv

Eikenprocessierupsen zijn niet gedeerd door de langdurige koude van deze winter. Bij het opensnijden van eipakketjes blijken de rupsjes springlevend naar buiten te komen. Het is nog te vroeg om nu al iets te zeggen over de..

Lees verder 19 februari 2010   14 jaar oud
kleine vos dicht klein

De waarnemingen van dagvlinders, die deze dagen aan De Vlinderstichting worden doorgegeven, hebben allemaal te maken met overwinteraars. De afgelopen week zijn vlinders van kleine vos en dagpauwoog, en een pop van bont zandoogje..

Heksenbezems, vierkant

In deze tijd, waarin aan kruidachtige planten nog weinig te beleven is, trekken vooral bomen onze aandacht. Dan valt het op dat we berken vaak aantreffen met een wildgroei aan dichte ‘takkenbossen’: de mysterieuze heksenbezems...

Blauwe Kiekendief (Circus cyaneus)www.ivnvechtplassen.org

Natura 2000 gebied de Nieuwkoopse Plassen fungeert momenteel als slaapplaats voor minimaal 33 blauwe kiekendieven. Dat deze bedreigde roofvogelsoort in zulke grote aantallen een gebied als slaapplaats gebruikt, is voor Nederland..

Parende heikikkers

De afgelopen periode zijn er ondanks de koude weersomstandigheden al verschillende malen kikkers en salamanders gezien. Dit betekent echter niet dat al hun soortgenoten alweer actief zijn. Wanneer de overwinteringsplek voldoet aan..

vos

De vos die vorige week op Texel werd gevonden blijkt na onderzoek door een dierenarts toch niet van het eiland zelf afkomstig te zijn. Op Texel komen van nature géén vossen voor en het verschijnen van deze soort zou grote..

Lees verder 17 februari 2010   14 jaar oud
Amicodisco virella

Inventarisaties van paddenstoelen leveren regelmatig nieuwe soorten op. Bij nadere beschouwing blijkt dat Nederland de afgelopen 14 jaar ongeveer 7 nieuwe paddenstoelensoorten per maand rijker is geworden. ..

Lees verder 17 februari 2010   14 jaar oud