Natuurberichten

Pagina 1396 van 1541 - 15405 Resultaten

dennenuil klein

In januari een dennenuil tegenkomen is echt bizar, want het is een vlinder die normaal gesproken pas in maart vliegt. Met name de flink koude winter die we momenteel ervaren, maakt dit een echte bijzonderheid. ..

Lees verder 1 februari 2010   14 jaar oud
vuursalamander zet larven af

De eerste vuursalamanders van 2010 zijn waargenomen en dat niet alleen, ook de eerste afzetting van larven is gezien. Dit is voor Nederland de vroegste waarneming ooit van een vrouwtje dat larven aan het leggen is. Tot dusver gold..

Lees verder 31 januari 2010   14 jaar oud
Branta leucopsis. Brandgans

Wanneer het koud en guur is en er buiten niets levends te bekennen lijkt, zijn er altijd nog ganzen. Juist nu is het de beste tijd om ganzen te kijken, want een groot deel zal de komende maanden weer wegtrekken. De afwisseling van..

Lees verder 31 januari 2010   14 jaar oud
hermelijn vs torenvalk

Dat zie je niet zo vaak, twee roofdieren op een foto. Samen hoog in de boom, zitten ze daar: de torenvalk en de hermelijn. Wat is hier aan de hand?..

Kleine Rietgans

Twee bijzondere ganzensoorten verblijven sinds enkele dagen op het eiland Ameland. Het gaat om de kleine rietgans en de witbuikrotgans, vogels die broeden op het verre Spitsbergen in de Noordelijke IJszee. Waarschijnlijk blijven..

grote zilverreiger

In Nationaal Park de Biesbosch verblijven op dit moment door de strenge vorst van de afgelopen dagen ruim 200 grote zilverreigers. Nooit eerder waren er in Nederland zoveel zilverreigers bij elkaar. Ook zijn er vele tienduizenden..

Manderijneend vrouw met mannenkleed

Niet alleen bij mensen komt het voor. Ook in de vogelwereld ondergaat een vrouwtje soms een geslachtsverandering. In het Sonsbeekpark in hartje Arnhem zwemt een mandarijneend rond die geboren is als vrouwtje, maar nu het..

gemaaid gras

Het gebruik van bestrijdingsmiddelen zoals insecticiden en fungiciden heeft een doorslaggevend negatief effect op wilde planten- en diersoorten in de Europese akkerbouwgebieden. ..

Scholekster op het wad

Videocamera maakt veldwerk overbodig. Mobiele radar herkent vogelsoorten en houdt vliegbewegingen bij. Op het Balgzand in de Waddenzee bij Den Helder staat een lange paal met een geavanceerde videocamera erop. De camera..

Eikvaren
Foto: Wout van der Slikke

De familie van de eikvarens kent vooral veel tropische vertegenwoordigers. In onze streken hebben we slechts twee soorten, maar die weten de kou dan ook goed te trotseren. Ze kunnen daar extra lang van genieten, want juist op..