Natuurberichten

Pagina 1481 van 1528 - 15275 Resultaten

eekhoorn ROLLIN VERLINDE uitsnede2

Wanneer heeft u de meeste kans een eekhoorn te treffen? In de zomer of de winter, in de ochtend of de avond?..

Lees verder 17 november 2008   15 jaar oud
Grauwe gans

Vogelbescherming Nederland vecht de ontheffingen aan die de provincie Friesland verleent voor het afschieten van ganzen. De provincie houdt zich niet aan het landelijk beleid, zo vindt Vogelbescherming. ..

Lees verder 16 november 2008   15 jaar oud
bruine eikenpage klein

Mensen hebben vaak grote moeite met het kappen van bomen. Toch is het soms voor planten en dieren van levensbelang dat er gekapt wordt. Eikenhakhout hoort regelmatig te worden afgezet, maar de laatste tientallen jaren is dat flink..

Lees verder 16 november 2008   15 jaar oud
kolgans

Het winterhalfjaar staat in het teken van ganzen. Heel veel ganzen. Ons waterrijke landje is met zijn sappige weilanden een ideale plek voor vele tienduizenden ganzen om hier te komen overwinteren. Er komen verschillende soorten..

Lees verder 14 november 2008   15 jaar oud
boekje gladde slang omslag

In Nederland komen drie soorten slangen voor: de adder, de ringslang en de gladde slang. De gladde slang (Coronella austriaca) is de meest zeldzame en de minst bekende van deze drie. De soort leidt een verborgen leven en over dat..

Lees verder 14 november 2008   15 jaar oud
uitsnede eekhoorn ROLLIN VERLINDE

Wie kent hem niet, de gewone schaduwstaart, zoals de vertaling van zijn Latijnse naam -Sciurus vulgaris- luidt? ..

Lees verder 13 november 2008   15 jaar oud
stormhout

Herfstachtige dagen met veel wind: we zijn zonder twijfel in november aanbeland. Het weerbericht sprak de laatste dagen over windkracht 5 tot 7 en af en toe zware windstoten. De bomen laten in rap tempo hun laatste bladeren..

Lees verder 12 november 2008   15 jaar oud
teek op stengel, creditline: Hans Smid / www.bugsinthepicture.com

Het inzetten van runderen in natuurgebieden vermindert de overlast door teken en zo ook het risico op de ziekte van Lyme. Dat komt doordat runderen de vegetatie, en daarmee ook de leefomgeving van bosmuizen en rosse woelmuizen,..

Lees verder 11 november 2008   15 jaar oud
Groep meerkoeten, wikipedia, GNU Free Documentation License

De winter nadert en dan zie je steeds meer vogels samenscholen. Een goed voorbeeld hiervan is de meerkoet. Nu tref je ze in grote groepen bij elkaar aan. Hoe anders is dat in het voorjaar en de zomer! ..

Lees verder 11 november 2008   15 jaar oud
kleine geaderd witje november klein

Normaal gesproken is het klein geaderd witje na half oktober niet meer als vlinder te zien. Nu is er een melding uit november. Ook het klein koolwitje is nog waargenomen...

Lees verder 10 november 2008   15 jaar oud