Natuurberichten

Pagina 1539 van 1568 - 15678 Resultaten

tapuit

Fotograaf Jip Louwe Kooijmans en Paula Huigen trekken op maandag 11 augustus in een lelijke eend in één dag langs de Nederlandse kust. Hun doel: meer bescherming voor duin- en kustvogels. ..

Lees verder 10 augustus 2008   15 jaar oud
spaanse vlag klein

De zeldzame spaanse vlag lijkt het dit jaar erg goed te doen. De eerste waarneming bereikte ons al op 10 juli en vanaf die datum komen er geregeld spaanse vlag waarnemingen binnen. ..

Lees verder 9 augustus 2008   15 jaar oud
Kleine dwergvleermuis

Vrijwilligers van de Zoogdiervereniging VZZ hebben een voor Nederland nieuwe vleermuissoort ontdekt in de buurt van Leersum. De kleine dwergvleermuis, in Duitsland bekend als ‘muggenvleermuis’, is voor het eerst in Nederland..

Lees verder 9 augustus 2008   15 jaar oud
roze pelikaan in Disney's Animal Kingdom

Net als een paar jaar geleden is er ook nu weer een roze pelikaan ontsnapt uit Artis. Waar hij zich op dit moment bevindt is niet bekend...

Lees verder 8 augustus 2008   15 jaar oud
Natuurgras Zachte witbol Oosterbaan

In de zomertijd worden veel natuurgraslanden gemaaid. Om de grond armer aan voedingstoffen te maken, wordt het maaisel afgevoerd. Op een schrale bodem groeien immers meer verschillende soorten planten dan op een vruchtbare bodem...

Lees verder 8 augustus 2008   15 jaar oud
ijsvogelnieuw

Het gaat goed met de ijsvogel! Dat is goed nieuws, want lange tijd is dat niet zo geweest. Dit jaar zijn er meer dan 650 broedpaartjes geteld, terwijl dat er tien jaar geleden minder dan 50 waren. Dus hou je ogen goed open, dan..

Lees verder 7 augustus 2008   15 jaar oud
brandvlerkvlinder klein

Veel mensen kennen dagvlinders, zoals koolwitjes en dagpauwogen die op onze vlinderstruiken drinken. Toch zijn er veel minder dagvlinders dan nachtvlinders in Nederland. Tegen 50 soorten dagvlinders staan zo’n 2000 (!!) soorten..

Lees verder 7 augustus 2008   15 jaar oud
japanse eekhoorn?

Kamervragen, drie doden, zes gevangen en een mogelijk nog vrij loslopend exemplaar. Dat is het resultaat van het loslaten van tien Japanse eekhoorns in Amersfoort. De Zoogdiervereniging VZZ maakt de balans op van een onbezonnen..

Lees verder 6 augustus 2008   15 jaar oud

Kijkend in het vogelboek, lees je dat het voedsel van de grote bonte specht bestaat uit insecten, zaden van naaldbomen en soms ook eieren en nestjongen van andere vogels. Vooral dat laatste is intrigerend. De meeste mensen..

Lees verder 5 augustus 2008   15 jaar oud
Kids halen hooi binnen Steenbruggen

De zomer is het seizoen waarin planten volop groeien en bloeien. Begin augustus staat de struikheide in bloei en heeft de lijsterbes zijn oranje bessen al laten zien. De meeste grassen zijn dan al uitgebloeid. Voor de landbouw..

Lees verder 5 augustus 2008   15 jaar oud