Natuurberichten

Uitgever: EIS Kenniscentrum Insecten

EIS Kenniscentrum Insecten brengt de Nederlandse insecten en andere ongewervelden in kaart.

Pagina 10 van 38 - 372 Resultaten

Automatische insectencamera

Ook dit jaar worden weer insecten waargenomen en geteld met de automatische DIOPSIS-camera’s. Meer dan honderd camera’s nemen gedurende twee maanden insecten waar. Het cameraproject DIOPSIS gaat haar derde jaar in. Hiermee wordt..

Lees verder 7 september 2021   2 jaar oud
Zakspin, Clubiona spec.

Op zaterdag 11 en zondag 12 september 2021 vindt de jaarlijkse Nationale Spinnentelling plaats, dit jaar voor de negende keer. Net als de afgelopen jaren kan iedereen dat weekend in zijn huis en tuin op zoek naar zoveel mogelijk..

Lees verder 4 september 2021   2 jaar oud
Ochtendgloren na een natte nacht

Op 14 augustus om 10.00 uur gingen honderd jongeren en experts van de Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie en SoortenNL van start om in 24 uur zoveel mogelijk planten en dieren waar te nemen op zoveel mogelijk plekken op..

Lees verder 18 augustus 2021   2 jaar oud
Vindplaats van de kortnekoliekever op Terschelling

Onlangs werd de uitgestorven gewaande kortnekoliekever aangetroffen in de collectie van het Natuurmuseum Fryslân. Uit de database van Waarneming.nl blijkt dat deze oliekeversoort ongemerkt nog steeds voorkomt in Nederland. Dit..

Lees verder 16 augustus 2021   2 jaar oud
Mannetje moerasmaskerbij

De moerasmaskerbij is in de afgelopen eeuw op slechts drie locaties in Nederland waargenomen: in de jaren 1940 in Aalsmeer en Ankeveen en als laatste in de jaren 1990 in de Weerribben. Een uitgebreide zoektocht in opdracht van de..

Lees verder 10 augustus 2021   2 jaar oud
Kortsnuittamariskwants

Gedurende het ‘Nieuwe Natuur’-zomerkamp van de JNM – Jongeren in de Natuur is er een nieuwe wantsensoort voor Nederland aangetroffen in de Haagse Vogelwijk. Hier werd een tot op heden nooit eerder in Nederland aangetroffen soort..

Lees verder 9 augustus 2021   2 jaar oud
Lady beetle (Cycloneda sanguinea)

Eind vorig jaar is de eerste kevercatalogus voor Caribisch Nederland gepubliceerd. Dit volumineuze werk is het eerste serieuze overzicht van de keversoorten die van de eilanden zijn gerapporteerd. Waarschijnlijk is echter nog maar..

Lees verder 4 augustus 2021   2 jaar oud
Trend moerassprinkhaan

Sprinkhanen worden niet gestandaardiseerd gemonitord in Nederland. Sinds enkele jaren kunnen wel jaarlijkse trends berekend worden op basis van losse waarnemingen. Dit gebeurt met zogenaamde occupancy-modellen. Hierdoor komen..

Lees verder 2 augustus 2021   2 jaar oud
Een vrouwtje van Megarhyssa perlata steekt haar legboor in het hout. Deze soort parasiteert bij houtwespen.

Sluipwespen parasiteren bij andere insecten, vooral larven van vlinders en kevers. Ze spelen een essentiële rol in de natuur, maar ze zijn nog slecht onderzocht. Onlangs werd een deel van de familie Ichneumonidae kritisch..