Natuurberichten

Uitgever: EIS Kenniscentrum Insecten

EIS Kenniscentrum Insecten brengt de Nederlandse insecten en andere ongewervelden in kaart.

Pagina 34 van 38 - 376 Resultaten

Gewone huisspin

In ons land komen een kleine 700 soorten spinnen voor. Maar welke soorten wonen in onze tuin of zelfs in huis? Vroege Vogels organiseert voor het eerst de Nationale huis- en tuinspinnentelling. Een week lang mag iedereen op zoek..

Lees verder 15 oktober 2013   10 jaar oud
Slanke blaaskop op wacht voor de opening van het wespennest

Bij een wespennest werden opvallende, kleinere wespen gevonden. Dit bleken echter geen wespen, maar blaaskopvliegen te zijn. Zij parasiteren op de wespen, maar verder is hier weinig over bekend. Gedurende een half uur konden de..

Lees verder 23 september 2013   10 jaar oud
De juweelzweefvlieg Caliprobola speciosa

Tijdens de, door EIS-Nederland georganiseerde, jaarlijkse 1000-soortendag begin juni zijn zoals gewoonlijk weer meer dan duizend soorten insecten, spinnen en andere ongewervelden gevonden. Daaronder ook enkele heel bijzondere,..

Lees verder 26 augustus 2013   10 jaar oud
Een vrouwtje zwarte weduwe gevonden op 17 maart 2008 in een autogarage in Assen

Tijdens onze warmste zomerdagen waan je je wel eens in een subtropische streek. Als er dan ook nog eens exoten als halsbandparkieten en nijlganzen overvliegen is het plaatje compleet. Exoten komen voor in allerlei soorten en..

Lees verder 2 augustus 2013   10 jaar oud
Geulschietmot

Nederland telt achttien nieuwe insectensoorten, zo maakte het radioprogramma Vroege Vogels afgelopen zondag bekend. De insecten, met poëtische namen als geulschietmot en houtzwamkever, worden beschreven in het nieuwste nummer van..

Lees verder 23 juli 2013   10 jaar oud
De grote slurp van een sluipwesp op een strekspin.

Overal in niet te droog terrein zijn strekspinnen nu volwassen en hangen ze in of bij hun web. Maar niet alle strekspinnen hebben zich in het voorjaar kunnen ontwikkelen. Sommigen zijn ten prooi gevallen aan een parasitoïd. Het..

Lees verder 22 juli 2013   10 jaar oud
Muurrouwzever zwevend voor een muur op zoek naar nesten van metselbijen of –wespen

De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor de achteruitgang van wilde bijen. Eén van de initiatieven om het tij te keren is het aanleggen van zogenaamde bijenhotels; blokken hout met geboorde gaten, of bundels van korte..

Lees verder 16 juni 2013   10 jaar oud
Werksters van de plaagmier.

De plaagmier is een zich soms invasief gedragende mier die op een groot aantal plekken in Europa en West-Azië is gevonden. De mieren zijn vrijwel uitsluitend aangetroffen in verstoorde stedelijke en halfstedelijke milieus in..

Lees verder 12 juni 2013   10 jaar oud
Vijf exemplaren van de libellenbijtmug zittend op de vleugeladers van een vuurlibel.

Nederland is een nieuwe parasiet rijker. Tijdens veldwerk in De Weerribben is de libellenbijtmug in ons land aangetroffen. Deze soort behoort tot de familie van de knutjes en zuigt vocht uit de vleugels van volwassen libellen...

Lees verder 6 mei 2013   10 jaar oud
Vele (kleine) mannetjes en een (grote) koningin maken zich gereed voor een bruidsvlucht.

Het is weer lente en in bijna elke tuin worden de mieren dan weer actief. Het gaat bijna altijd om de wegmier, maar er zijn zeker ook andere soorten te vinden rondom onze huizen. Ze worden soms als lastig ervaren door al hun..