Natuurberichten

Uitgever: Naturalis Biodiversity Center

Naturalis Biodiversity Center is een internationaal opererend onderzoekscentrum. De ruim 120 onderzoekers en 200 gastonderzoekers die aan Naturalis verbonden zijn, houden zich bezig met het beschrijven, begrijpen en verklaren van biodiversiteit en geodiversiteit. Aan de basis van het onderzoek ligt de in twee eeuwen opgebouwde nationale collectie van 42 miljoen planten, dieren, fossielen en gesteenten. Op dit moment bouwt Naturalis een nieuw museum dat medio 2019 opent.

Zogeheten foraminiferen - eencelligen met huisjes van kalk - kunnen soms heel erg op elkaar lijken, en genetisch toch mijlenver uit elkaar liggen. Voor het eerst hebben onderzoekers foraminiferen uit Australië en Indonesië..

Lees verder 13 februari 2021   9 mnd oud
Cepaea nemoralis, ofwel de gewone tuinslak.

De kleurpatronen van schelpen zijn even divers en omvangrijk als hun vele soorten bewoners. Welke pigmenten en genen precies verantwoordelijk zijn voor het kleurpatroon is echter nog onderwerp van discussie. Nieuwe..

Lees verder 6 februari 2021   10 mnd oud
Reconstructie van Entelognathus primordialis

Bijna alle gewervelde dieren hebben kaken, zo ook de mens. In evolutionaire zin kan deze ontwikkeling als een succes worden beschouwd. Toch bestaan er nog veel vragen omtrent de evolutie van de eerste kaken. Aan de hand van..

Lees verder 3 februari 2021   10 mnd oud

De binnenkant van de parachute-vormige bloem van Ceropegia sandersonii (Maagdenpalmfamilie) is spiegelglad, waardoor knutjes die de parachute binnenvliegen niet meer weg kunnen. Pas in ruil voor bestuiving laat de bloem hen weer..

Lees verder 30 januari 2021   10 mnd oud

In het verleden zijn verschillende 'blauwbokken' in musea overhaast per ongeluk bestempeld als dé blauwbokken. Door DNA-analyse in nu bekend dat er maar vier van de tien exemplaren echt zijn, waaronder het exemplaar van Naturalis..

Lees verder 27 januari 2021   10 mnd oud
Mycale (Kerasemna) humilis (Thiele, 1903) comb.nov.

Ruim tweehonderd pagina’s beschrijven de Mycale, een sponzengeslacht gekenmerkt door hun skeletnaalden. De monografie is grotendeels opgezet door Naturalis sponzenexpert Rob van Soest, en speciaal opgedragen aan mede-onderzoeker..