Natuurberichten

Pagina 5 van 998 - 9976 Resultaten

Veel zwarte sterns broeden tegenwoordig op kunstmatige nestvlotjes. Trouwe vrijwilligers leggen die uit in sloten in het agrarisch gebied en in moerasgebieden. De zwarte sterns maken er dankbaar gebruik van. Zo weten ze toch hun..

Lees verder 23 juni 2020   1 week oud

Wilde marjolein bloeit en roodborsttapuit broedt voor derde keer...

Lees verder 23 juni 2020   1 week oud

Nachtelijke verlichting heeft invloed op onze natuur, maar het was onduidelijk hoe groot die invloed is. Nu is er voor het eerst bewijs uit een uniek experiment. Verlichting in bosranden leidt op langere termijn tot de afname van..

Lees verder 22 juni 2020   1 week oud

Vrouwtjeskoolmezen blijven weg uit het territorium van een fanatieke mannelijke zanger, terwijl concurrerende mannetjes juist worden aangetrokken door het ochtendlied. Dat is de opvallende conclusie van een onderzoek van..

Lees verder 22 juni 2020   1 week oud

Wat hebben de nijlgans, muntjak en wasbeerhond gemeen met de waterhyacint, de letterschildpad en de reuzenberenklauw? Ze staan allemaal op de Europese lijst van invasieve exoten die een bedreiging vormen voor onze inheemse..

Lees verder 22 juni 2020   1 week oud

Op 20 juni organiseerde de Jaarrond Tuintelling een BioBlitz ter ere van haar vijfjarig bestaan. Het doel: zoveel mogelijk dieren en planten in de tuin ontdekken in één dag. En dat lukte: er werden 750 tellingen doorgegeven en..

Lees verder 22 juni 2020   1 week oud

Slechts twee keer eerder liet de klokjesgroefbij zich in Nederland zien: in 1879 en in 1942. Een vondst van deze soort in 2019 in Zuid-Limburg is dus erg bijzonder. In alle drie de gevallen ging het om eenzame vrouwtjes. Zijn dit..

Lees verder 22 juni 2020   1 week oud

In de loop van deze week kunnen mensen met de Nature Today-app checken wat de tekenverwachting is bij hen in de buurt. Op basis van weerinformatie, satellietgegevens en het landschap wordt een actuele Teken-alert gegenereerd en..

Lees verder 22 juni 2020   1 week oud

Uit landelijk PIENTER-onderzoek van het RIVM blijkt dat het aantal tekenbeten in tien jaar tijd met ongeveer dertig procent is gestegen. Ook het aantal mensen dat ooit door een teek is gebeten, is gestegen. In juni en juli piekt..

Lees verder 22 juni 2020   1 week oud

Lente in het verre noorden...