Natuurberichten

Pagina 2 van 910 - 9094 Resultaten

Staalsteeltjes zijn paddenstoeltjes waarvan de meeste soorten in groepjes in schrale, al dan niet drassige graslanden kunnen worden gevonden. Veel natuurliefhebbers hebben nog nooit staalsteeltjes gezien, want vrijwel alle soorten..

Lees verder 21 augustus 2019   4 dgn oud

We spreken met Henny Brinkhof die bezig is met aanplant van wilgen. Met gebruik van de provinciale subsidie wijstgronden heeft hij drie percelen van 6½, 3½ en 1 hectare wijstgrond aangekocht. Over het laatste perceel loopt de..

Lees verder 20 augustus 2019   5 dgn oud

Ontiegelijk dik worden, daar zijn veel trekvogels nu druk mee. Ook in uw tuin zijn vogels bezig zich vol te eten. Want met voldoende brandstof aan boord kunnen ze hun lange reis zuidwaarts volbrengen. Daar is soms een..

Lees verder 20 augustus 2019   5 dgn oud

Het is nu heidelibellentijd. Heidelibellen zijn voor veel mensen een moeilijke groep om op naam te brengen. Van de drie algemene soorten (steenrode, bruinrode en bloedrode heidelibel) lijken zelfs de namen op elkaar. Deze soorten..

Lees verder 19 augustus 2019   6 dgn oud

Vleermuisliefhebbers kunnen het weekend van 23 tot en met 25 augustus 2019 hun hart ophalen tijdens een van de ruim zestig excursies tijdens de Nacht van de Vleermuis 2019. Wie daar geïnspireerd raakt, of dat al was, kan op 24 en..

Lees verder 19 augustus 2019   6 dgn oud

Een nieuwe studie bewijst dat de levenscyclus van de processierups met grondnesten een stuk ingewikkelder wordt. Rupsen met brandharen komen dan opeens pas in juni tevoorschijn. Dat is ruim nadat preventieve bespuitingen worden..

Lees verder 19 augustus 2019   6 dgn oud

Voor het eerst in 69 jaar is de heidehommel weer waargenomen in Overijssel. Deze ernstig bedreigde hommelsoort kwam vroeger verspreid over een groot deel van Nederland voor maar was de laatste jaren alleen nog uit Drenthe bekend...

Lees verder 19 augustus 2019   6 dgn oud

De meeste vogels zijn al lang klaar met het broedseizoen, zo niet de wespendief. Dit is de maand dat de jongen van deze meest onzichtbare, maar ook meest opmerkelijke roofvogel van ons land het nest verlaten. In de oudere bossen,..

Lees verder 18 augustus 2019   1 week oud

Sinds januari 2018 loopt een twee jaar durende pilot met de inzet van kuddewaakhonden op de Sallandse Heuvelrug om schapen te beschermen tegen aanvallen door wolven, vossen of honden. Het doel is om in Nederland ervaring op te..

Lees verder 18 augustus 2019   1 week oud

Door de droogte in 2018 heeft de groei van de grove den en douglasspar in Nederland nagenoeg stilgestaan. Wageningen University & Research voert proefprojecten uit om bossen bestendiger te maken voor een veranderend klimaat...

Lees verder 17 augustus 2019   1 week oud