Natuurberichten

Pagina 1067 van 1532 - 15311 Resultaten

biobrandstof

Een misdaad tegen de mensheid volgens een VN-rapporteur, dé oplossing voor onze olieverslaving volgens heel wat bedrijven: het debat over biobrandstoffen laait weer op. Een grote alliantie van 112 milieu- en noordzuidorganisaties,..

Lees verder 20 september 2013   10 jaar oud

In juli is in een tuin in Montfoort (Utrecht) Eurema hecabe gefotografeerd. Deze dagvlinder komt niet in Europa voor en is afkomstig uit Azië of Afrika. De vlinder is nog nooit eerder uit Nederland gemeld en heeft (dus) geen..

Lees verder 20 september 2013   10 jaar oud
Gewone paardenbloem

Virologen van Wageningen University hebben een belangrijke fase ontdekt in de vorming van plantenvirussen die door een membraan omgeven zijn. Omdat het onderzochte plantenvirus ook ‘familieleden’ heeft die mensen en dieren ziek..

Buxus

Een nieuwe exoot wordt lang niet altijd als een aanwinst voor de biodiversiteit beschouwd. Maar misschien is de Buxusmot voor veel natuurliefhebbers een twijfelgeval. De soort richt namelijk geen schade aan in de Vlaamse natuur en..

Otter close-up van kop VOOR EENMALIG GEBRUIK

De biodiversiteit is sinds 2006 licht hersteld. Dat blijkt uit berekeningen van het Centraal Bureau voor de Statistiek aan gegevens over zoogdieren, broedvogels en dagvlinders. De verbetering komt vooral door zoogdieren; bij..

IJslandse grutto juveniel, 16 september 2013, Ottersaat, Texel

Op Texel, maar ook elders langs de kust, zijn nu jonge IJslandse grutto’s te zien. De IJslandse grutto verschilt aanmerkelijk van “onze” grutto. In uiterlijk, maar ook in trekgedrag en keuze van het leefgebied...

Vrouwtje Gele tubebij

Koekoeken heb je in alle maten, soorten en gewichten. De bekendste is uiteraard de grijsgevederde 'Koekoek die elk jaar de lente aankondigt, maar ook andere nestparasieten krijgen de naam toegewezen. De Gele tubebij is zo'n echte..

Rugstreeppad

Het Rotterdamse havengebied is een groot industrieel gebied waar onder andere de beschermde rugstreeppad leeft. Om terreinen waar deze soort voorkomt voor het havengebied in gebruik te kunnen nemen is compenserend leefgebied..

Gewone rouwvliegen op bladluis

In een normaal jaar vliegen rouwvliegen vooral in mei en augustus. Dit jaar vliegen ze vooral in september omdat het voorjaar en augustus ongunstig waren...

Lees verder 17 september 2013   10 jaar oud
Papiervisje

Het papiervisje wordt in veel huishoudens aangetroffen. Opvallend is dat deze organismen vooral gebonden lijken te zijn aan moderne woningen. Waarschijnlijk is de voorliefde voor deze woningen onder meer te verklaren door de goede..

Lees verder 17 september 2013   10 jaar oud