Natuurberichten

Pagina 851 van 895 - 8944 Resultaten

Met deze lage temperaturen zijn dagvlinders schaars geworden. Het afgelopen weekend zijn er nog 8 soorten gezien, waarvan de atalanta de meest talrijke was...

Lees verder 28 oktober 2008   10 jaar oud

Een spin die een vogel in zijn web vangt? Dit lijkt een broodje aap-verhaal, totdat je de foto ziet... ..

Lees verder 28 oktober 2008   10 jaar oud

Tijdens de paring geven mannetjes van het groot koolwitje een stof af aan het vrouwtje, waardoor zij niet meer aantrekkelijk is voor andere mannetjes. Dezelfde stof trekt echter sluipwespen aan, die het op de eieren gemunt hebben...

Lees verder 27 oktober 2008   10 jaar oud

Oktober: het is de maand van de bijzondere vogels. Veel vogels zijn massaal op trek en daardoor belandt er weleens een vreemde eend in de bijt in ons land. Dus wie goed op let, weet soms letterlijk niet wat hij ziet vliegen! ..

Lees verder 26 oktober 2008   10 jaar oud

In tegenstelling tot veel andere diersoorten, ontwikkelen larven van de Brede Ringsprietslak en de Grote vlokslak zich pas in het najaar tot volwassen zeenaaktslakken. Aan het eind van de winter hebben de slakken hun maximale..

Lees verder 25 oktober 2008   10 jaar oud

Op zaterdag 25 oktober, de nacht waarin de klok een uur wordt verzet, gaan de lichten uit van honderden gebouwen, kerken, bruggen en monumenten. En er zijn in op veel plekken activiteiten in de nachtelijke natuur. ..

Lees verder 25 oktober 2008   10 jaar oud

In deze tijd van het jaar wordt het opvallend wit in de natuur. Niet van de sneeuw, maar van de grote zilverreigers. Het wordt zelfs witter dan ooit, want de grote zilverreigers zijn er weer massaal, met vorig najaar een..

Lees verder 24 oktober 2008   10 jaar oud

De bladeren van de plataan vallen massaal en dat is de tijd om de plataanvouwmijnmot vast te stellen. De rupsen leven in de bladeren van platanen en maken daar zeer herkenbare mijnen in. ..

Lees verder 24 oktober 2008   10 jaar oud

Het vermoeden dat vleermuizen last hebben van kunstlicht bestond al langer. Maar nu is dit door experimenten ook bewezen. Licht verstoort de vliegroutes van vleermuizen, zo blijkt uit onderzoek van Altenburg en Wymenga en..

Lees verder 23 oktober 2008   10 jaar oud

In het Westerschelde estuarium valt jaarlijks nieuw kokkelbroed. Een deel van dit broed valt in het brakke deel van het estuarium en verdwijnt wanneer de zoetwatertoevoer te hoog wordt, meestal gedurende de eerste winter. ..

Lees verder 23 oktober 2008   10 jaar oud