Natuurberichten

Pagina 888 van 999 - 9983 Resultaten

Het volgen van de drie eikelmuizen, die eerder dit jaar door de Zoogdiervereniging zijn voorzien van zendertjes, is in volle gang. Momenteel zijn de slaapmuisjes erg vocaal en wordt hun gekrijs in het bos regelmatig gehoord door..

Lees verder 8 september 2009   10 jaar oud

De trektijd is in volle gang. Veel vogels eten zich moddervet om de lange reis naar Afrika te kunnen ondernemen. Een enkele vogel, zoals de kleine karekiet, weet er zelfs nog een liedje uit te persen. ..

Lees verder 8 september 2009   10 jaar oud

Minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft vijf nieuwe rode lijsten gepubliceerd met soorten die in Nederland zijn bedreigd. De lijsten vervangen de oudere rode lijsten voor zoogdieren, reptielen, amfibieën,..

Lees verder 7 september 2009   10 jaar oud

In de Nieuwkoopse Plassen merk je dat het najaar wordt. Twee visarenden vetten zich op, de eerste smienten zijn gearriveerd en zo’n 20 zilverreigers die in Nederland overwinteren staan in de graslanden. ..

Lees verder 7 september 2009   10 jaar oud

‘Dwars door de duinen’. Zo heet een fraai boek over de natuur in onze kuststreek. Maar een duindoornstruweel op je pad brengt je al gauw op andere gedachten. Daar is met die scherpe doorns geen doorkomen aan...

Lees verder 7 september 2009   10 jaar oud

Klimop bloeit nu. De eerste bloeiende exemplaren konden al vanaf half augustus worden gezien, en vanaf nu bloeit klimop volop. Heerlijk voor veel bijen, zweefvliegen en vlinders. Zo aan het eind van de zomer zijn veel planten..

Lees verder 7 september 2009   10 jaar oud

In een eerder Natuurbericht werd melding gemaakt van veel waarnemingen van keizersmantel in 2009 en het vermoeden dat deze verdwenen soort zich weer voortplant in Nederland. Inmiddels is het bewijs geleverd. In Zwolle zijn eitjes..

Lees verder 6 september 2009   10 jaar oud

De vroege worpen hebben al plaatsgehad, maar de piektijd voor pasgeboren slangen staat voor de deur. De komende maand is het dus speuren naar kluwentjes pasgeboren slangetjes. Pasgeboren addertjes en gladde slangetjes zijn te..

Lees verder 6 september 2009   10 jaar oud

De pruikzwam is een opvallende verschijning onder de paddenstoelen. Het bleke vruchtlichaam, soms ter grootte van een voetbal is bedekt met grote hangende en zachte stekels. De pruikzwam wordt zelden gezien in ons land...

Lees verder 5 september 2009   10 jaar oud

Bent u in Friesland en ziet u een kangoeroe door het landschap springen, twijfelt u dan niet aan uw geestelijke gezondheid! U bent niet overspannen en er mankeert ook niets aan uw ogen. Na ontsnapping bij zijn baasjes in..

Lees verder 5 september 2009   10 jaar oud