Natuurberichten

Pagina 925 van 1531 - 15309 Resultaten

Op 5 mei is de eerste vogel van het zenderproject ‘Wespendieven van het Kempenbroek’ teruggekeerd in ons land. In de derde week van april vertrokken de vogels uit hun overwinteringsgebied in West-Afrika. De vogels hadden wat meer..

Lees verder 16 mei 2015   8 jaar oud
Dassenmobiel buitenkant VOOR EENMALIG GEBRUIK

De das is dit jaar door de Zoogdiervereniging en Das&Boom uitgeroepen tot het zoogdier van het jaar. Benieuwd naar hoe een das leeft? Dan is 2015 het moment om een bezoek te brengen aan de Dasmobiel! Hier spot je dassen in hun..

Lees verder 16 mei 2015   8 jaar oud
Oliekever

Bij veldwerk op de kalkgraslanden van Zuid-Limburg werden deze week veel oranje klompjes waargenomen bovenin de vegetatie. Deze klompjes bestaan stuk voor stuk uit tientallen tot honderden larven van de Gewone oliekever. De larven..

Lees verder 15 mei 2015   8 jaar oud
Jonge larven van de iepenzigzagbladwesp veroorzaken dit kenmerkend vraatpatroon uitsluitend op iep

Begin 2014 werd bekend dat de iepenzigzagbladwesp in ons land voorkwam. Het gaat om een soort die oorspronkelijk uit het oosten van Azië afkomstig is en pas sinds kort in Europa leeft. Omdat deze bladwesp mogelijk schade kan..

Lees verder 15 mei 2015   8 jaar oud

Hoewel veel nachtvlinders bruinig en weinig fel gekleurd zijn, kun je ook schitterend gekleurde tegenkomen. Nu is bijvoorbeeld de sint-jacobsvlinder actief. Deze vliegt gewoon overdag op plekken waar jakobskruiskruid staat...

Lees verder 14 mei 2015   8 jaar oud
Plezier met schuim op het strand

Het gebeurt elk jaar en vaak meerdere keren. Toch is het altijd een feest: schuim op het strand! Langs de vloedlijn liggen soms meters brede stroken van schuim die tot over je knie reiken. Het lijkt alsof je door heel losse sneeuw..

Lees verder 14 mei 2015   8 jaar oud
bultrug thumbnail

In het verteringsstelsel van de in 2012 aangespoelde bultrug Johanna zaten stukjes plastic. Vervuilende ‘microplastics’ waren niet eerder aangetoond in baleinwalvissen...

Lees verder 13 mei 2015   8 jaar oud

In de maanden april, mei en juni komen de Bokaalkluifzwammen tevoorschijn, maar hoewel de balans nog moet worden opgemaakt lijkt het een matig jaar te gaan worden voor de Bokaalkluifzwam. Enige gerenommeerde vindplaatsen werden..

Das VOOR EENMALIG GEBRUIK

2015 is het Jaar van de Das en daarom wordt een grote dasseninventarisatie georganiseerd. Hier werken verschillende organisaties aan mee zoals de Zoogdiervereniging, Stichting Das&Boom en de verschillende dassenwerkgroepen, maar..

Adderbek met giftanden

In de maand mei zijn adders volop in beweging in hun zomerhabitat. In deze maand zijn ook mensen vaak wandelend in de leefgebieden van de adder aan te treffen, vooral tijdens vrije feestdagen met lekker zonnig weer. Een ontmoeting..