Natuurberichten

Uitgever: Stichting Bargerveen

Deel deze pagina

Pagina 1 van 9 - 81 Resultaten

Herstel van de kwaliteit van natte heide is zowel op nationaal als Europees niveau een belangrijke opgave. Vanwege de ingrijpende invloed van plaggen op bodem, vegetatie en fauna zijn in een onderzoek chopperen en drukbegrazing..

Lees verder 16 juli 2018   4 mnd oud

Vernatting en het actief tegengaan van verruiging heeft de laatste resten hoogveen in Nederland gered. Nu is het de kunst om deze gebieden verder te ontwikkelen tot robuuste, levende hoogvenen, waarin terreinbeheerders veel minder..

Lees verder 9 december 2016   1 jaar oud

De exoot watercrassula breidt zich langzaam maar onstuitbaar uit in Nederland. Het verwijderen van deze plantensoort is vrijwel onmogelijk, maar de plant lijkt te kunnen worden bestreden op ecosysteem-niveau, door de..

Lees verder 23 november 2016   1 jaar oud

Bestrijdingsmiddelen, zowel chemische als biologische, worden in privétuinen volop gebruikt. Maar weten we eigenlijk wel welke effecten deze hebben op onze planten en dieren en op de bodem? Uit een kleinschalig onderzoek blijkt..

Lees verder 27 oktober 2016   2 jaar oud

Ga niet zomaar plaggen in droge heide, maar wees zuinig op de heidebodem. Dat is de belangrijkste conclusie uit recent OBN-onderzoek. Struikheide keert na plaggen terug, maar de echte flora- en faunarijkdom van droge heide niet...

Lees verder 6 oktober 2016   2 jaar oud

De Brede geelgerande waterroofkever is voor het tiende jaar op rij in Nederland waargenomen en het predicaat ‘uitgestorven’ kan worden geschrapt. Het is de grootste, strengst beschermde waterroofkever van Europa. Onderzoek toont..

Lees verder 8 juli 2016   2 jaar oud

Maar liefst 10% van de Europese kustduinen en 90% van de Europese binnenlandse stuifzanden ligt in Nederland. Deze natuurgebieden staan onder druk, maar mede dankzij enkele Europese LIFE-projecten wordt er gewerkt aan behoud van..

Lees verder 3 juni 2016   2 jaar oud

Werkt het opbrengen van maaisel als Eerste Hulp Bij Ontwikkeling van natuur op voormalige landbouwgronden ook voor ongewervelde fauna? En hoe snel zijn karakteristieke diersoorten in staat om deze plekken bereiken? Antwoord op..

Lees verder 13 mei 2016   2 jaar oud

Natuurherstel- en beheermaatregelen om negatieve effecten van stikstof op soorten en habitats tegen te gaan, zijn zoveel mogelijk ‘evidence-based’. Het opbouwen van kennis en het kritisch toetsen van praktijkervaringen stopt..

Lees verder 21 april 2016   2 jaar oud

Een onbalans in voedingsstoffen doet de bossen op droge zandgronden de das om. Zowel voor de biodiversiteit als voor de bosbouw is de afname in vitaliteit van droge bossen een probleem. De Bosgroepen proberen in samenwerking met..

Lees verder 9 april 2016   2 jaar oud