Nature Today

Natuurberichten

Pagina 1 van 1 - 6 Resultaten

Boterbloemen staan bekend om hun intense, glanzend gele kleur. Al een eeuw lang proberen biologen te begrijpen waarom deze bloemen zo opvallend zijn. Onderzoekers van Rijksuniversiteit Groningen hebben voor het eerst alle kennis..

Lees verder 24 februari 2017   9 mnd oud

Nederlandse onderzoekers hebben ontdekt dat de aan de bekende aardappelziekte verwante waterschimmels, Phytophthora gemini en Halophytophthora sp. Zostera, de zaadkieming van zeegras belemmeren. De aanwezigheid van deze..

Lees verder 24 augustus 2016   1 jaar oud

De grutto’s in Zuidwest Friesland hebben opnieuw een bijzonder slecht broedseizoen gehad. Dat maakte weidevogelonderzoeker Jos Hooijmeijer van de Rijksuniversiteit Groningen bekend. ‘Waarschijnlijk is bij niet meer dan één op de..

Lees verder 4 juli 2016   1 jaar oud

Rozen zijn rood, viooltjes zijn blauw, dat weet iedereen maar hoe komt dat nou? Plantenkwekers kennen inmiddels verschillende genen die een rol spelen bij bloemkleur, maar er bestond nog geen kwantitatief onderzoek naar de manier..

Lees verder 27 mei 2016   1 jaar oud

Biobouwers zoals zeegras, slijkgras en mosselen blijken veel belangrijker voor de biodiversiteit in kustgebieden dan tot nu toe gedacht. Nieuw internationaal onderzoek geleid door Nederlanders laat zien dat de biobouwers een..

Lees verder 31 maart 2016   1 jaar oud

Zeegrasvelden die cruciaal zijn voor de biodiversiteit en kustbescherming worden op een onverwachte manier bedreigd door klimaatverandering. Tijdens droogte en hittegolven stopt zeegras met het leveren van zuurstof aan..

Lees verder 10 maart 2016   1 jaar oud