Nature Today

Natuurberichten

Pagina 1 van 9 - 81 Resultaten

Deze zomer heeft voor het eerst een steppekiekendief in Nederland gebroed. Het is zelfs het eerste bekende broedgeval ooit in West-Europa, en ook het eerste op een boerenakker. De vogels zijn eind mei ontdekt door Willem-Pier..

Lees verder 14 juli 2017   1 maand oud

Steppekiekendieven zijn sinds een aantal jaren als doortrekker in zowel het voor- als najaar flink in aantal toegenomen. In de wintergebieden zien we echter geen toename. Naar de ecologische context kunnen we alleen maar gissen,..

Lees verder 14 juli 2017   1 maand oud

Het gaat niet goed met onze akkervogels. Innovatieve vogelakkers moeten het tij helpen keren. Zo onder meer op de leemplateaus tussen Hoegaarden en Maastricht; een kansrijk gebied voor raadselachtige soorten als Grauwe Kiekendief..

Lees verder 22 juni 2017   1 maand oud

Grauwe Kiekendieven vliegen in een jaar tussen de 35.653 en 88.049 kilometer. Onderzoekers uit drie Europese landen beschrijven in een wetenschappelijke publicatie in Biology Letters de verschillen in dagelijks afgelegde afstanden..

Lees verder 14 juni 2017   2 mnd oud

Een volwassen mannetje Grauwe Kiekendief sloeg in 2012 een migratie over en bleef de hele zomer in West-Afrika. Dit is de enige keer in twaalf jaar zenderonderzoek dat we een overzomering meemaakten bij een volwassen vogel...

Lees verder 26 mei 2017   2 mnd oud

Wintervoedselveldjes zijn een maatregel om zaadetende akkervogels de winter door te helpen. Maar waar halen muizenetende roofvogels ’s winters hun voedsel? In braakvegetaties wemelt het van de muizen. Echter, verrassend genoeg..

Lees verder 28 april 2017   3 mnd oud

Akkerbouwer Peter Harry Mulder uit het Groningse Muntendam is behalve boer ook een groot vogelliefhebber. Hij wil zijn akkerland dan ook zo beheren dat vogels zich er thuis voelen. Dat laat zich terugzien in de vogels die in het..

Lees verder 29 maart 2017   4 mnd oud

Er is erg weinig bekend over de aanwezigheid van Velduilen in de Sahel, laat staan over hun dieet. Voor het eerst zijn daar braakballen verzameld en uitgeplozen, met een interessant menu als uitkomst: tot vleermuizen aan toe!..

Lees verder 3 maart 2017   5 mnd oud

De Velduil is een soort die is aangewezen op onvoorspelbare voedselbronnen, net als de Ruigpootbuizerd en de Blauwe Kiekendief. Het ene jaar kan een piekjaar zijn van hun belangrijkste prooi, de Veldmuis, een jaar later kan die..

Lees verder 3 maart 2017   5 mnd oud

Tot voor kort was er weinig bekend over hoe trekvogels hun reizen precies indelen. Het is pas sinds de recente ontwikkeling van zenders en loggers dat vogels in detail gevolgd kunnen worden, wat vaak tot nieuwe en onverwachte..

Lees verder 17 februari 2017   5 mnd oud