Natuurberichten

Dossier: Diersporen

Om te bepalen of bepaalde dieren in een gebied voorkomen kun je letten op sporen van dieren. Pootafdrukken in sneeuw of zand, knaagsporen of uitwerpselen. Onderstaande natuurberichten helpen je bij het herkennen van zeer uiteenlopende diersporen.

De geïllustreerde dodo kent vele vormen en karikaturen.

De dodo spreekt tot eenieders verbeelding. Hij staat bij uitstek symbool voor het uitsterven van soorten door toedoen van de mens. Mede hierdoor kreeg de dodo in afbeeldingen en verhalen het imago van sukkel; geen wonder dat hij..

Lees verder 28 augustus 2021   2 jaar oud
Wolf op de Soerense Hei LOCATIE NIET BEKEND MAKEN

Namens de provincies volgt BIJ12 de activiteit van de wolf in Nederland. Hiervan wordt elke drie maanden een rapportage gemaakt. Onlangs is het verslag over de periode 1 februari tot en met 30 april 2021 gepubliceerd. Daaruit..

Lees verder 23 juni 2021   2 jaar oud
Sporen in sneeuw

Zoek sporen in de sneeuw, vos is drachtig...

Lees verder 10 februari 2021   3 jaar oud
Kijken naar grote grazers EENMALIG GEBRUIK

ARK Natuurontwikkeling heeft voor haar veldlessen met schoolklassen veel opdrachten ontwikkeld om natuur te ontdekken en te beleven. Hierbij draait het er vooral om dat kinderen op een leuke manier geraakt worden door de natuur,..

Lees verder 25 december 2020   3 jaar oud
Goudjakhals

DNA-onderzoek wijst uit dat de dode schapen in de Ooijpolder bij Nijmegen het slachtoffer zijn van een goudjakhals. Voor Nederland is de goudjakhals een relatief nieuwe soort. Pas drie keer eerder is een goudjakhals in Nederland..

Lees verder 13 november 2020   3 jaar oud
Hazelmuis

Na het grote succes van de quiz over het herkennen van roofdieren lanceert de Zoogdiervereniging nu een quiz over het herkennen van muizen. Eigenlijk gaat deze niet alleen muizen, want wat mensen in de volksmond ‘muizen’ noemen,..

Lees verder 8 oktober 2020   3 jaar oud
Jonge zeeschildpadjes

Het legseizoen voor schildpadden is op veel plekken wereldwijd weer begonnen. Zo ook in Caribisch Nederland, op Sint Eustatius. De rustige en lege stranden door de coronacrisis zijn ideaal voor leggende en opgroeiende..

Lees verder 22 mei 2020   3 jaar oud
Wolf nabij Barger-Compascuum

Roofdieren zijn spannend, intrigerend en ontzettend lastig om te zien. En zelfs wanneer je een roofdier ziet, weet jij dan precies op welk detail je moet letten om te weten welke soort het is?..

Lees verder 30 april 2020   3 jaar oud
Ezelspinguin

Goed nieuws voor onze waggelende vrienden en dat op deze speciale dag: Wereld Pinguïn Dag! Dankzij de resultaten van een nieuw onderzoek waarin essentiële informatie naar voren is gekomen, wordt het beschermen van deze mooie..

Lees verder 25 april 2020   4 jaar oud
Onderzoeker Kees van Bochove neemt een watermonster voor de detectie van eDNA.

Dieren en planten laten sporen van DNA in hun omgeving achter. Dit DNA wordt environmental DNA (eDNA) genoemd en kan met zeer gevoelige PCR-technieken gedetecteerd worden in bodem- en watermonsters. Met dit eDNA kunnen..