Natuurberichten

Pagina 1135 van 1535 - 15342 Resultaten

Staatsbosbeheer is trots op de grote aantallen en de variëteit aan soorten vogels die in 2012 in de verschillende natuurgebieden in het Groene Hart zijn geteld. Terwijl landelijke trends in het gehele landelijk gebied dalend zijn,..

Lees verder 30 januari 2013   11 jaar oud

Grontmij gaat in opdracht van Rijkswaterstaat van 2013 tot en met 2016 onderzoek doen naar bodemdieren in zoute Rijkswateren. De te verzamelen informatie geeft inzicht in de ontwikkeling van deze mariene ecosystemen en wordt..

Lees verder 29 januari 2013   11 jaar oud

Al vanaf half december werden de eerste roffels gemeld bij De Natuurkalender, maar rond deze tijd zullen de meeste mensen hun eerste roffelende specht horen. In de afgelopen twaalf jaar wordt de roffel steeds eerder gehoord. Het..

Lees verder 29 januari 2013   11 jaar oud
Nyctalus leisleri. Bosvleermuis

Een bijzondere vondst in een bijzonder natuurgebied: vorig jaar is een bosvleermuis gezien in de Leuvenumse Bossen. Onderzoekers zagen het zeer zeldzame diertje tijdens een inventarisatie...

Arthonia ruana

Op 16 mei 2009 werd in Neigembos door de Vlaamse Werkgroep voor Bryologie en Lichenologie (VWBL) een nieuw korstmos voor Vlaanderen gevonden. Het bosreservaat van Wijnendalebos kreeg er op 14 april 2012 dankzij deze werkgroep ook..

Lees verder 28 januari 2013   11 jaar oud

De Vlinderstichting heeft in 2012 onderzocht welke planten en dieren er aanwezig zijn op het bedrijventerrein van Philips in Drachten. De biodiversiteitsmeting kwam uit op matig, maar door concrete maatregelen zal het terrein..

Steur

De steuren die in mei uitgezet zijn in de Rijn hebben geen moeite gehad de Noordzee te vinden. De eerste steur die bij Nijmegen was uitgezet, zwom binnen tweeëneenhalve dag in de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland. Om te wennen..

Lees verder 27 januari 2013   11 jaar oud
Dwergspikkelschijfje

In de winter, als er door de sneeuw en vorst geen paddenstoelen te vinden zijn, levert kweek van paddenstoelen op mest vaak bijzondere resultaten op...

Lees verder 26 januari 2013   11 jaar oud
Halsbandparkiet (vrouwtje) bij ingang nestholte

In verschillende delen van West-Europa leven forse populaties halsbandparkieten. Het gaat om nakomelingen van ontsnapte kooivogels die zich in stedelijk gebied soms verrassend goed weten te handhaven. Hun broedprestaties zijn..

Lees verder 25 januari 2013   11 jaar oud
Grijze grootoorvleermuis

In de zomer van 2012 werd uitgebreid onderzoek verricht naar het voorkomen van vleermuizen in Vlaams-Brabant. Het grote aantal waarnemingen leidde tot zeer actuele verspreidingskaarten. Dit levert veel kennis op, maar ook..

Lees verder 25 januari 2013   11 jaar oud