Natuurberichten

Pagina 1381 van 1530 - 15294 Resultaten

Amicodisco virella

Inventarisaties van paddenstoelen leveren regelmatig nieuwe soorten op. Bij nadere beschouwing blijkt dat Nederland de afgelopen 14 jaar ongeveer 7 nieuwe paddenstoelensoorten per maand rijker is geworden. ..

Lees verder 17 februari 2010   14 jaar oud
meervleermuizen met kale plekken

Voor het eerst is op grote schaal onderzoek gedaan naar het voorkomen van kale plekken bij meervleermuizen in relatie tot hun voortplanting. Onderzoekers Anne-Jifke Haarsma en Jacques van Alphen publiceerden hun bevindingen in het..

Lees verder 16 februari 2010   14 jaar oud
kramsvogel

Al een paar dagen worden we bij SOVON overspoeld met meldingen van ‘een rare vogel in de tuin’. In veel van deze gevallen gaat het om de kramsvogel. Omdat het maar blijft winteren leggen kramsvogels hun natuurlijke schuwheid af en..

Lees verder 16 februari 2010   14 jaar oud
perentak klein

Er zijn niet veel vlinders actief met dit koude weer, maar een enkele nachtvlinder wordt wel gemeld. De perentak is daar één van en in minder koude nachten kunnen er meerdere worden gezien. ..

Lepelaar, www.ivnvechtplassen.org

De lente is in aantocht! Uit waarnemingen van geringde lepelaars blijkt dat enkele tientallen dieren die in Afrika overwinterd hebben, inmiddels aan de terugweg naar hun broedgebied in Nederland zijn begonnen. ..

Hazelaarkatjes
Foto: Gertie Papenburg

De Hazelaar is de laatste tijd al een aantal keren langsgekomen op deze site. We bekijken hem nog eens, en wel in de serie over ‘levensvormen’ als voorbeeld van een fanerofyt, oftewel houtig gewas. ..

Lees verder 15 februari 2010   14 jaar oud
Dennenwolfsklauw wikipedia, Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the GNU Free Documentation license, Version 1.2 or any later version published by the Free Software Foundation; with no Invariant Sections, no Front-Cover Texts, and no Back-Cover Texts. A copy of the license is included in the section entitled 'GNU Free Documentation license'.

Een vrijwilliger van Staatsbosbeheer heeft wolfsklauwen gevonden op de Veluwe, vlakbij Hoog Buurlo langs de A1. Het gaat om dennenwolfsklauw, een zeldzame soort die op de Rode Lijst van planten staat. ..

Lees verder 14 februari 2010   14 jaar oud
Gele kornoelje bloei, close-up. Foto Paul Busselen Katholieke Universiteit Leuven

De ontwikkeling van de gele kornoelje ligt momenteel vijf dagen achter op de normaal. Ten opzichte van het zeer vroege 2008 ligt hij echter 48 dagen achter op schema...

mannetje vroedmeesterpad met eitjes

De meeste amfibieën en reptielen zijn onder de huidige winterse omstandigheden nog volop in winterslaap. Toch worden ook in de winter zo nu en dan waarnemingen van amfibieën en reptielen bij RAVON gemeld. Zelfs in deze perioden..

Lees verder 14 februari 2010   14 jaar oud
Gewone rotgans in vlucht; vierkant; Creative Commons-licentie Naamsvermelding-Gelijk delen 2.5; De gebruiker dient bij het werk de door de maker of de licentiegever aangegeven naam te vermelden (maar niet zodanig dat de indruk gewekt wordt dat zij daarmee instemmen met uw werk of uw gebruik van het werk).

De rotgans is een algemene wintergast in ons land. De vele tienduizenden exemplaren komen vooral in Zeeland en op de Waddeneilanden voor. Daarnaast zijn er nog twee andere soorten rotganzen: de zwarte rotgans en de witbuikrotgans...