Natuurberichten

Pagina 4 van 839 - 8384 Resultaten

Het extreem warme weer van de afgelopen maanden heeft opmerkelijke effecten op de grote vuurvlinder, een bijzondere vlindersoort in Nederland. De Nederlandse ondersoort batava is een 'endemische ondersoort', dat betekent dat hij..

Lees verder 6 september 2018   2 wkn oud

Komend weekend vindt op 8 en 9 september de jaarlijkse Open Monumentendag plaats. Meer dan 4000 monumenten zijn dan gratis toegankelijk voor iedereen. Dit jaar is het thema ‘In Europa’. De strijd tegen en omgang met het water..

Lees verder 6 september 2018   2 wkn oud

Op groene schoolpleinen komt minder pestgedrag voor en ze bevorderen de gezondheid van kinderen. Bovendien zijn groene schoolpleinen leerzaam, aantrekkelijk en avontuurlijk; ze zorgen voor biodiversiteit en leveren een bijdrage..

Lees verder 6 september 2018   2 wkn oud

Op diverse plekken worden momenteel veel engerlingen van zowel de rozenkevers als van de meikevers gezien. De droogte heeft blijkbaar geen invloed gehad op de larven en op de eitjes die in het voorjaar zijn afgezet...

Lees verder 5 september 2018   2 wkn oud

De invasieve groene leguaan heeft Sint Eustatius bereikt. Door concurrentie in leefgebied, voedsel en hybridisering bedreigt hij daar nu de ernstig bedreigde Antilliaanse leguaan. Een recente nieuwe financiële impuls biedt STENAPA..

Lees verder 5 september 2018   2 wkn oud

Komend weekend, 8 en 9 september, mag iedereen weer op zoek naar spinnen in zijn eigen tuin en huis. Het is alweer de zesde keer dat deze Nationale Spinnentelling wordt gehouden. Het seizoen is dit jaar vreemd verlopen met veel..

Lees verder 4 september 2018   2 wkn oud

De meeste planten die binnen een continent opschuiven naar een nieuw leefgebied, door bijvoorbeeld klimaatverandering, zullen de oorspronkelijke soorten niet gaan overwoekeren. Maar soorten met voor dat gebied nieuwe..

Lees verder 4 september 2018   2 wkn oud

Waar de meeste andere vogels stil zijn in deze tijd van het jaar, is de boomklever luidruchtig aanwezig. Ze bewaken hun territorium fanatiek. En dat is bijna overal tegenwoordig. Deze ooit schaarse bosvogel heeft langzaam maar..

Lees verder 4 september 2018   2 wkn oud

Het rood weeskind is een zeer grote nachtvlinder uit de familie van de spinneruilen (Erebidae). In 2018 is deze vlinder heel veel waargenomen. Hij komt best veel voor in Nederland, maar toch hebben de meeste mensen deze..

Lees verder 3 september 2018   2 wkn oud

In pimpel- en koolmezen, verzameld in stedelijke gebieden waar buxusmotten worden bestreden, zijn maar liefst 14 verschillende pesticiden aangetroffen. Dat is de uitkomst van verkennend onderzoek door CLM Onderzoek en Advies,..

Lees verder 2 september 2018   2 wkn oud