Natuurberichten

Uitgever: Kenniscentrum Eikenprocessierups

Pagina 3 van 8 - 75 Resultaten

Vierde larvestadium eikenprocessierups

Uit een eerste inventarisatie van eikenbomen blijkt dat zo’n 15 procent van de eikenprocessierupsen het vierde larvestadium heeft bereikt en daarmee brandharen heeft. Door de zeer koude lente is de ontwikkeling van de..

Lees verder 2 juni 2021   2 jaar oud
Eikenprocessierupsen 1ste larvestadium vervellend naar 2de larvestadium

Door de bijzonder koude april en koude start van mei bevinden de eikenprocessierupsen zich nu pas in het eerste en tweede larvestadium. Niet eerder werden zo laat in mei nog rupsen in het eerste larvestadium aangetroffen. De..

Lees verder 18 mei 2021   2 jaar oud
1-4 uitgekomen eipakket wacht op ontluiken knoppen 14-4

Door de warmte eind maart kwam op 1 april ongeveer tien procent van de eerste eipakketten van de eikenprocessierupsen uit. Daarna volgde een koude periode die een paar weken heeft aangehouden, waardoor de uitkomst van het..

Lees verder 21 april 2021   2 jaar oud

Op 1 april 2021 zijn de eerste eitjes uitgekomen in Limburg, Noord Brabant en Overijssel. In Drenthe waren ze nog dicht. Ze zijn een week eerder dan verwacht. Waarschijnlijk door de uitzonderlijk hoge temperaturen van de..

Lees verder 2 april 2021   2 jaar oud
Dennenprocessierups met loslatende brandharen

Processierupsen hebben een wapen om zich te verdedigen: heel veel brandharen. Het zijn niet de langere witte haren die als eerste opvallen. De brandharen zijn microscopisch klein en zitten in grote aantallen bij elkaar in..

Lees verder 9 maart 2021   3 jaar oud
Eiparasiet eikenprocessierups

Tijdens de jaarlijkse check van de conditie van eikenprocessierupsen in hun ei hebben we voor het eerst geparasiteerde eitjes aangetroffen. In deze eitjes groeit geen processierups maar een sluipwesp. De soort is nog niet bekend,..

Lees verder 5 maart 2021   3 jaar oud
Eikenprocessievlinder op nest

De monitoring van het aantal eikenprocessievlinders is dit jaar ernstig gehinderd door problemen in de productie van de feromonen die in de vallen gebruikt worden. Op basis van alle beschikbare informatie concluderen we dat het..

Lees verder 2 november 2020   3 jaar oud
eikenprocessieRupsen graven zich in 23 6 2020

Onderzoek toont aan dat eikenprocessierupsen in de grond kunnen verpoppen tot vlinder, maar daar ook in grote aantallen tenminste tien maanden in verlengde diapauze kunnen gaan. In juni kruipen ze met brandharen uit de grond...

Lees verder 30 september 2020   3 jaar oud
Sluipvlieg op eikenprocessierupsen

Het stimuleren van natuurlijke vijanden resulteerde in maximaal 75 procent minder eikenprocessierupsnesten en voorkwam overlast. Van de aangetroffen nesten bleek 80 procent volledig leeg gevreten door vogels of volledig..

Lees verder 23 september 2020   3 jaar oud
Rupsenval eikenprocessierups

Uit proeven met de rupsenval blijkt dat rupsen niet in de zakken komen. Wel worden natuurlijke vijanden gevangen. De eikenprocessierupsen gebruiken de korven als steun voor hun nesten. Zodra de nesten te groot worden, lopen de..

Lees verder 23 juli 2020   3 jaar oud