Natuurberichten

Pagina 1 van 963 - 9629 Resultaten

De kamsalamanders op de Sallandse Heuvelrug hebben de droogte en het ranavirus overleefd, concludeert opgeluchte boswachter Ruben Vermeer. Deze week onderzocht hij de poelen waarin ze voorkomen. De zeldzame amfibieën blijken..

Lees verder 8 april 2020   1 uur oud

Op de Veluwe profiteren diverse aaseters van dode dieren in de natuur. Door de terugkeer van de wolf is sinds een jaar de Veluwse soortenrijkdom nóg completer geworden. Op wildcamera’s is goed te zien hoe deze predator weer zijn..

Lees verder 8 april 2020   4 uur oud

Natuurorganisaties FLORON, BLWG en NMV hebben een kaart gemaakt met 140 gebieden die het meest belangrijk zijn voor de botanische rijkdom in Nederland. De gebieden voldoen aan de critieria van de systematiek voor Important Plant..

Lees verder 7 april 2020   20 uur oud

In de eerste week van NatureToday.nl namen al meer dan 20 duizend mensen een kijkje. Veel mensen zijn verrast door de grote soortenrijkdom om hen heen. Zelfs in grote steden kun je op loopafstand wel 250 soorten vogels,..

Lees verder 7 april 2020   1 dag oud

Veel overheden stellen terecht geld ter beschikking om te voorkomen dat de economie helemaal instort door de coronacrisis. Laten we daarbij geld voor natuurherstel en maatregelen voor het klimaat en milieu niet vergeten, stelt..

Lees verder 7 april 2020   1 dag oud

Vandaag zijn de eerste eikenprocessierupsen uit hun eitjes gekomen. Bij een normaal verloop van de temperatuur zullen de eerste rupsen halverwege mei brandharen krijgen. Dat is ook het moment waarop ze nesten gaan vormen en in de..

Lees verder 6 april 2020   1 dag oud

Een rijke bodem vol leven werkt als een spons. Hoe beter de structuur is en hoe meer organische stof de bodem bevat, hoe meer water hij vasthoudt. Er zijn verschillende manieren om de bodem gezond te houden. Het uitvoeringsplan..

Lees verder 6 april 2020   1 dag oud

Ondanks het mooie weer wordt het toch ontraden om de natuur in te trekken. Natuurgebieden worden overlopen door mensen en de gepaste afstand, noodzakelijk om de corona-epidemie terug te dringen, komt in het gedrang. Maar gelukkig..

Lees verder 6 april 2020   2 dgn oud

De onderzoekers die zich bezighouden met de zee-engelen in de wateren rondom de Canarische Eilanden kunnen op dit moment, vanwege het Corona-virus geen veldwerk doen. Daarom zitten ze nu vooral achter hun bureau. Een klein..

Lees verder 5 april 2020   2 dgn oud

De Oosterschelde is een Natura2000-gebied met een schitterende flora en fauna. Niet voor niets maken sportduikers hier naar schatting meer dan 500.000 duiken per jaar. De kwaliteit van dit gebied (Europees Habitattype H1160) ..

Lees verder 5 april 2020   3 dgn oud