Natuurberichten

Pagina 1 van 868 - 8679 Resultaten

De persoonlijkheid bij mensen bepaalt voor een groot deel hun geluksgevoel, gezondheid en succes. Omdat persoonlijkheid bij mensen zo wezenlijk is, rijst de legitieme vraag: waarom zou dat voor dieren niet gelden? In zijn..

Lees verder 22 februari 2019   18 uur oud

De malvawants is een warmteminnend insect die voor het eerst in 2007 in Nederland is aangetroffen. Recent is gebleken dat de wants zich succesvol in Zuid-Nederland aan het verspreiden is. De malvawants lijkt vooralsnog vooral te..

Lees verder 22 februari 2019   23 uur oud

De recente mooie lentedagen zijn gepaard gegaan met bijzonder hoge concentraties elzenpollen zeer vroeg in het jaar. De pollentelstations van het Leids Universitair Medisch Centrum, Elkerliek Ziekenhuis in Helmond en Philips in..

Lees verder 21 februari 2019   1 dag oud

Op 7 februari 2019 berichtten wij op Nature Today over het buzzwoord circulaire economie, en wat we daar eigenlijk mee bedoelen. Vandaag onderzoeken we de relatie tussen circulaire economie en ons natuurlijk kapitaal. Welke..

Lees verder 21 februari 2019   1 dag oud

De afgelopen weken kreeg De Vlinderstichting verschillende meldingen van kolibrievlinders binnen. Dat is erg bijzonder: normaal gesproken zijn deze vlinders nu niet hier. Ze overwinteren in Zuid-Europa en komen pas in het voorjaar..

Lees verder 21 februari 2019   1 dag oud

Sommigen van ons gaan op elk vrij moment naar buiten, maar dit is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Arts en zorgvrijwilliger José Utrera startte deze maand met een initiatief op Woonzorgcentrum De Strijp in Den Haag om mensen..

Lees verder 20 februari 2019   2 dgn oud

Na herintroductie in de Gelderse Poort in 1994 neemt het verspreidingsgebied van de bever in Oost-Nederland toe, vooral langs de grote rivieren. Sinds 2016 trekt de bever via de kleine waterwegen oostwaarts. Vraatsporen tonen aan..

Lees verder 20 februari 2019   2 dgn oud

Vogels zijn meer dan fleurige, vrolijke zangers waar vogelaars en natuurliefhebbers blij van worden. Naast hun eigen waarde en bestaansrecht, hebben vogels namelijk kwaliteiten die essentieel zijn voor de overleving van ons, de..

Lees verder 19 februari 2019   3 dgn oud

De wolf heeft zich definitief gevestigd in Nederland, en dat niet alleen: op de noordelijke Veluwe leeft op dit moment een wolvenpaar. Dat blijkt uit het genetisch materiaal uit de wolvendrollen die het Wolvenmeldpunt daar heeft..

Lees verder 18 februari 2019   4 dgn oud

Bijen en zweefvliegen staan bekend als lastig te herkennen insecten. Een nieuwe vorm van monitoring, opgezet door De Vlinderstichting en EIS Kenniscentrum Insecten, laat echter zien dat vrijwilligers deze bestuivers kunnen..

Lees verder 18 februari 2019   4 dgn oud